Bursa Brandurilor. Episodul IV ( Doi se bat şi al treilea câştigă… atât cât poate!)

2 01 2009

Piaţa telefoniei mobile este scena unuia dintre cele mai palpitante thrillere concurenţiale, cu lupte umăr la umăr, răsturnări de situaţie şi atacuri surpriză. Simplificând această istorie tumultoasă am putea vorbi de câteva etape şi momente cheie: etapa acalmiei şi a concurenţei în pereche (Connex – Dialog), atacul surpriză Cosmote şi etapa marilor convulsii (Vodafone – Orange – Cosmote) şi recentul start al portabilităţii numerelor, care poate naşte „monştri” în ale ofertelor. O reprezentare simplificată la care putem ataşa şi un indice simbolic care să surprindă nivelul dinamicii concurenţiale: moderato, allegro, allegrissimo.
image-carrfour

Dincolo de lupta pe cote de piaţă şi prim planul în prime time, BrandeRate* propune o altă perspectivă asupra pieţei de telefonie mobilă: lupta brandurilor pe câmpul minat al percepţiilor. Asul din mâneca strâmtă a Cosmote, politica agresivă de preţ, care a deschis cascada de oferte ademenitoare pentru clienţi, a propulsat Cosmote pe primul loc în ceea ce priveşte raportul calitate-preţ (Proportion Rate: 11,3). Această sensibilitate crescută a românilor la preţ este deci din nou confirmată, justificând puterea de atracţie a Cosmote şi impactul pe care acesta l-a avut pe piaţa românească de telefonie mobilă. Mai mult, am putea spune că preţul cântăreşte în cazul Cosmote mai mult decât calitatea, ţinând cont că, deşi nu se află în Top five în Quality Rate, reuşeşte totuşi să ocupe locul doi în General Rate (5,56), Satisfaction Rate (4,19) şi Recommendation Rate (6.82). Deşi s-a interferat între cei doi operatori de telefonie mobilă de referinţă pe piaţa românească, Vodafone şi Orange (mai puţin la capitolul vizibilitate şi nivel de utilizare), Cosmote rămâne totuşi în percepţia consumatorilor departe de liderul pieţei, Vodafone, care conduce detaşat (General Rate 19; Quality Rate 23,6; Satisfaction Rate 22; Recommendation Rate 19,6; Visibility Rate 42,3).

Portabilitatea numerelor relansează jocul de putere şi, dacă Cosmote se preconizează a fi principalul câştigător, din felia cui va muşca mai mult: Orange sau Vodafone? Până la următorul val BrandRate, să lăsăm totuşi câştigătorii să se bucure de status quo.

* Sursele de date: www.standard.ro, emisiunea Market Briefing de pe The Money Channel (1.12.2008)

Diana Simion

Advertisements

Actions

Information




%d bloggers like this: