Philip Kotler – 10 păcate capitale de marketing

2 01 2009

Am cumpărat această carte înainte de examenul de adimitere la master. Nu aveam pregătire în domeniu, iar numele lui Kotler îmi era singurul cunoscut în materie de marketing. Librăria în care am intrat era bine aprovizionată cu titluri de acest autor şi, după multiple deliberări, am decis să campăr o carte despre ce NU trebuie să faci în marketing, în favoarea uneia despre ce trebuie să faci, care ar fi fost mult mai stufoasă şi, cel mai probabil, nu ar fi acoperit tot.
kotler-10-pacate-capitale-copy

După o scurtă introducere, rezumată chiar în prima propoziţie “Marketingul merge prost”, Kotler dezvoltă ideea că meseria de marketer este din ce în ce mai grea, 75% dintre produsele, serviciile sau firmele nou înfiinţate eşuând. Soluţia în acest caz este fie să inventezi o nouă plăcere, fie să ai o bună strategie de marketing. Printre “păcatele” pe care le identifică Kotler şi care ar putea influenţa negativ strategia sunt lipsa de comunicare eficientă, de organizare şi de inovaţie, dezvoltarea neprofitabilă a unor game de produse şi servicii, planul de marketing deficitar, neidentificarea oportunităţilor, concurenţa insuficient monitorizată sau nestăpânirea noilor tehnologii.

Fiecare dintre acestea este însoţit de exemple şi simptomatică (ca şi în cazul bolilor, cititnd simptomele ai senzaţia că te faci vinovat de toate păcatele). De ce tocmai 10? Pentru că este un număr bun, vandabil şi care, împreună cu cele 10 porunci de la final, ce trimit cu gândul la religie, fac din cartea lui Kotler un produs atrăgător, demonstrând încă odată, daca mai era nevoie, geniul de marketer al lui Kotler, mereu activ, mereu nou. Poate nu erau 10, poate erau 11, motiv să mai scrie o carte intitulată probabil “Cea mai mare greşeală în marketing”. Sau poate erau doar 8, dar nu are cu să strice câteva reguli bune de urmat în plus. Regulile pe care le propune Kotler sunt inspirate din tactici de război (de exemplu inserarea unui spion în firmele concurente) sau de supravieţuire (reducerea cheltuielilor care nu sunt necesare). Orientarea către inovaţie (prin simple calcule matematice cum ar fi o adunare: internet + cafea = internet cafe), spre integrarea foarte noului cu tehnici care şi-au dovedit eficienţa este o metodă în trendul holistic actual, aplicabil in aproape toate domeniile.

Pe scurt, o carte care merita măcar răsfoită.

Sursa: KOTLER, Philip, 10 Păcate capitale de marketing – Semne şi soluţii, Editura Codecs, Bucureşti, 2004.

Cristiana Ciocănel

Advertisements

Actions

Information




%d bloggers like this: