Eu de ce n-aş avea o reţea de prieteni?

3 01 2009

Societatea arhaică a pornit de la familie ca celulă de bază, ajungând apoi la trib, cohortă, comunitate. Pentru că viteza cu care ne desfăşurăm azi viaţa ne-a determinat să reconsiderăm valorile în care credeam odinioară, s-a produs o reîntoarcere la construirea de mici reţele sociale cu propriile reguli de funcţionare, cu propriile valori, cu propriile metode de acceptare a noilor veniţi.

Deoarece în comunicare trebuie să fii mereu update, marketingul tribal a fost adoptat şi pus în practică, chiar dacă mai timid, şi la noi. Nu ştiu sigur dacă avem conştiinţa practicării unei forme de marketinfg tribal, cert e că fenomenul în cauză poate fi semnalat şi în mediul românesc.

Regula de bază a marketingului tribal este mutarea accentului de pe produs, pe relaţia pe care acesta e capabil să o creeze între cei care îl utilizează sau sunt potenţiali utilizatori. Marketingul tribal se axează pe crearea unui club (trib) în jurul unui produs, serviciu, şi integrarea potenţialilor consumatori ca membri. Tribul (clubul) devine astfel, o reţea eterogenă ce cuprinde oameni diferiţi din punctul de vedere al vârstei, al venitului, al sexului, dar care împărtăşesc pasiuni comune şi experienţe comune.

Cea mai vizibilă formă de marketing tribal se poate observa în acest moment în mediul online, unde tehnica a permis constituirea de comunităţi virtuale foarte bine închegate, multe dintre ele reuşind să comunice dincolo de tastură şi monitor, interacţionând fizic prin intermediul e diferitor evenimente pe care le organizează.

Nici nu ştiam că există atât de multe cluburi în mediul online românesc. Evident că multe dintre ele nu au legătură cu un produs sau un serviciu, dar sunt destule care s-au conturat în jurul unei astfel de idei. Iată câteva exemple : Clubul deţinătorilor de Chevrolet, Clubul Interprinzătorului român, ClubAfaceri.ro, ClubCitroen, Prietenii Muzeului Naţional de Artă al României.

Câteva idei merită reţinute în legătură cu marketingul tribal: o persoană poate aprţine mai multor triburi în acelaşi timp, decizia de a părăsi sau intra într-un anumit trib la un moment dat nu este neapărat motivată raţional, ci mai degrabă emoţional, în acest caz avem de-a face mai ales cu experienţe individuale împărtăşite grupului, consumatorul vrea să înţeleagă şi să fie înţeles, pasiunea comună fiind motorul acestui tip de marketing. Şi atunci ne întrebăm: produsul meu de ce nu are încă o reţea de prieteni?

Surse:
http://yourven2.online.fr/webcom/cova-tribe-2001.pdf
http://opiniamea-vinti.blogspot.com/2008/01/marketingul-tribal.html
http://www.remarkblebranding.com/articles/tribl-marketing.html
http://www.club.neogen.ro

Anca Stefanita

Advertisements

Actions

Information




%d bloggers like this: