Marketing viral – încearcă şi tu!

3 01 2009

Auzim tot mai des în ultima vreme de marketingul viral ca fiind unul dintre cele mai eficace şi mai trendy instrumente de promovare. Totuşi, fie din cauza numelui uşor agresiv, fie din cauza renumelui de spamming pe care l-a dobândit în urma unor campanii neprofesioniste, marketingul viral este încă privit cu îndoială în România.

Cu toate acestea, cu siguranţă campania Hotmail care a reuşit în 18 luni, să atragă 10 milioane de clienţi, folosind un buget de publicitate de numai 50.000 de dolari, este un exemplu arhicunoscut. Succesul celor de la Hotmail a fost reeditat, câţiva ani mai târziu, în două rânduri, de firma Google. Prima dată când a lansat motorul de căutare, a doua oară, când a lansat serviciul Gmail.[1]

Să vă dau un alt exemplu, mai puţin cunoscut, dar care mi-a plăcut. Compania Hasbro a introdus în 2001 un nou joc video pe piaţă numit Pox. Strategia de promovare nu a implicat spoturi sau altă formă de reclamă, în afara unei campanii dusă în 900 de şcoli din Chicago, cu scopul de a se descoperi cel mai popular copil din şcoală. În urma acestui sondaj, cei 900 de copii au fost invitaţi la sediul Hasbro unde au primit 30 de dolari fiecare pentru a învăţa să joace Pox şi câte 10 jocuri gratuite, ca să le distribuie prietenilor. [2] Conceptul „i-a molipsit” şi pe specialiştii români de marketing, care au înţeles că se pot crea „emoţii”, cu costuri relativ mici, în jurul unui produs sau serviciu. În 2006, la firma Softwin, de exemplu, a fost creată funcţia de „viral marketing manager” pentru softul BitDefender.

Asta nu înseamnă că marketingul viral este rezervat exclusiv IT-ului. Pentru site-ul de comerţ electronic Pcfun.ro, marketingul viral a devenit una dintre cele mai importante componente ale mixului de comunicare. „Folosim marketingul viral în cazul promoţiilor, lichidărilor de stocuri şi al noutăţilor. Destinatarii mesajelor noastre pot fi interesaţi de oferta prezentată sau o pot recomanda unei cunoştinţe, aici întâmplându-se de fapt acel proces de proliferare a mesajului, specific marketingului viral”, afirmă Mădălin Durcă, marketing manager Pcfun.ro. „Un exemplu de succes a fost newsletterul Windows Vista, pe care l-am trimis chiar în ziua lansării oficiale. Rezultatele au fost remarcabile. Am avut peste 200 de comenzi în primele zile de la lansare”, a precizat Durcă.[3]

Dacă aceste exemple nu sunt suficiente pentru a reabilita numele marketingului viral, recomand articolul lui Ralph Wilson, care explică bazele marketingului viral în 6 paşi bine definiţi/ 6 principii. Articolul în sine este un bun exemplu de marketing viral, autorul fiind deacord ca textul să fie citat împreună cu drepturile de autor pe orice site. Rezultatul este că, la o simplă căutare dupa cuvintele “viral marketing”, numele său apare în cele mai multe dintre articolele găsite. [4]

Pentru o privire de ansamblu, cartea lui Malcom Gladwell, Tipping Point (Punctul Critic) poate fi de ajutor. La şapte ani de la apariţie, „Punctul critic” se află încă pe lista „New York Times” a celor mai bine vândute cărţi, pe poziţia a zecea. [5]

Sau, cel mai simplu, trimite un mass funny pe mess şi vezi ce se întâmplă. Alfel spus, oricine poate duce o campanie de marketing viral şi, atât timp cât sunt respectate principiile de bază, rezultatele nu vor intârzia să apară. Merită măcar încercat!

Cristiana Ciocănel


[1] http://www.internetmarketingtimisoara.com/10.html

[2] http://www.zf.ro/autori/miruna-georgescu-2814560/

[3] http://www.internetmarketingtimisoara.com/10.html

[4] Site-ul este: http://www.wilsonweb.com/wmt5/viral-principles.htm

[5] http://www.capital.ro/articol/capital-101629.html

Advertisements

Actions

Information




%d bloggers like this: