Marketingul Second Hand

3 01 2009

Dincolo de turnul de fildeş al multinaţionalelor, vitrinelor sclipitoare şi outdoor-urilor supradimensionate, există şi o aşa numită lume a treia a marketingului. Mai mult decât un joc de cuvinte cu iz metaforic, este vorba de un fenomen ce ar putea fi încadrat în categoria marketing după ureche.

Actorii acestei poveşti savuroase de marketing sunt oamenii simpli din spatele unor tarabe vechi aşezate milităreşte într-o hală friguroasă de provincie pe care stă scris cu font mare: Bazar Second Hand. Ceea ce e acum un hibrid între comunitate şi competiţie, a început cu un grup de tarabe şi cutii de carton acoperite, pe timp de ploaie, cu bucăţi de celofan. Cum a rezistat, dar mai ales cum a evoluat această piaţă de articole second hand? Cu siguranţă fară campanii media, reclame luminoase sau evenimente răsunătoare.
second-hand

Pe culoarele largi dintre rândurile de tarabe: un marketing virgin, care îmbină imitaţia cu intuiţia. Vânzătorii au ieşi la vânat de clienţi: reduceri de preţ pentru cei care cumpără mai multe produse, haine aşezate pe culori sau mărimi care să scurteze timpul de căutare al clientului, oferte pentru clienţii fideli, şi chiar garanţia înapoierii banilor pentru cei care vor să probeze acasă în faţa oglinzii hainele cumpărate şi decid că nu le mai vor, din varii motive. Vânzătorii îşi cunosc bine clienţii, le spun pe nume şi le ştiu mărimile şi preferinţele, iar schimburile de replici sunt prietenoase şi personale. Şi au mai înţeles ceva: oamenii caută brand-ul chiar şi la produsele second hand, aşa că, au început să le cunoască şi să le expună pentru a atrage clienţii. Politica de preţ? „Dacă arată bine sau e de firmă, e mai scump.” Cu cât? Asta depinde de talentul tău de negociator. Şi ce plăcere nebună au unii clienţii pentru 2-3 RON câştigaţi în jocul negocierii!

Dintr-un loc stigmatizant la început pentru cel care îl vizita, căci orgoliul şi brand-ul personal merg astăzi mână în mână cu etichetele afişate şi preţul plătit, Bazarul Second Hand a devenit Mall-ul informal al oraşului de provincie, cu flux continuu de clienţi care vin nu atât pentru nevoia achiziţionării de produse, cât pentru plăcerea acestui shopping alternativ, mai puţin costisitor în vremuri de criză

Aceştia sunt oamenii de marketing după ureche. Avantajul lor competitiv: îşi cunosc clienţii şi mizează mereu pe argumentul abordării personale.

Diana Simion

Advertisements

Actions

Information




%d bloggers like this: