Perspective asupra marketingului tribal

3 01 2009

În zilele noastre, indivizii sunt în căutare de produse şi servicii nu doar pentru nevoile pe care le satisfac acestea şi libertatea pe care le-o oferă, dar şi pentru că simt nevoia să interacţioneze cu semenii lor şi să creeze legături. Altfel spus, îşi doresc să fie parte a unei comunităţi, de la care aşteaptă, constant, recompense sociale. Între timp, marketerii strâng „roadele” efortului lor – profitul.

De cele mai multe ori, evităm să numim această comunitate trib, pentru că sună mult prea barbar. Deşi, grupul care se creează în jurul unui produs sau a unui serviciu posedă acelaşi tip de comportament ca şi membrii unui trib. Iar pentru că în trib indivizii sunt uniţi prin aderarea la un set de valori comune, elaborarea strategiei de targetare se va orienta asupra grupului şi abia apoi asupra individului, ca parte a acestui grup. S-ar părea că lucrurile sunt cât se poate de clare. Şi totuşi, atunci când vorbim de marketingul tribal apar câteva confuzii pe care trebuie să le evităm. În primul rând, tribalism nu înseamnă etnicitate, deoarece indivizii formează o comunitate care se bazează pe valori şi norme comune şi nu pe criterii sociodemografice. În al doilea rând, mulţi cred că marketingul tribal este un concept orientat exclusiv către tineri. Bineînţeles că, ei sunt un segment destul de important spre care se orientează marketerii, mai ales prin dezvoltarea forumurilor, chaturilor şi a blogurilor, dar asta nu înseamnă că celelalte publicuri sunt lăsate concurenţei sau sunt date uitării…

Voi v-aţi confruntat cu aceste sau alte confuzii referitoare la marketingul tribal?

Nadia Nazarchevici

Advertisements

Actions

Information




%d bloggers like this: