Studenţii preferă reclamele pentru băuturi alcoolice

3 01 2009

Sondajul a fost realizat în primăvara anului 2008 de către un grup de studenţi ai Academiei de Studii Economice Bucureşti. În cadrul acestuia a fost analizat impactul publicităţii TV în rândul tinerilor. Eşantionul a fost format din 100 de studenţi din Bucureşti, cu vârste cuprinse între 19 şi 25 de ani, din care 52% femei şi 48% bărbaţi.

În general, studenţii din Bucureşti au o atitudine uşor favorabilă faţă de publicitatea prin televiziune, însă intensitatea acestei reacţii nu este foarte puternică. O mare parte a subiecţilor sunt indiferenţi faţă de fenomenul publicităţii. Încărcându-şi memoria cu informaţiile primite la cursuri, 64% dintre cei intervievaţi nu îşi amintesc reclama pentru un produs atunci când îl cumpără. Indiferenţa se observă şi după modul în care aceştia reacţionează atunci când un program TV este întrerupt de un calup publicitar. Mai mult de jumătate schimbă postul în această situaţie, iar 28% nu acordă atenţie recamelor respective.

Cum influenţează un spot reuşit comportamentul de consum al tinerilor? Atitudinea studenţilor faţă de publicitate nu se reflectă foarte mult în obiceiurile lor de consum, 86% dintre ei declarând că nu obişnuiesc să achiziţioneze un produs chiar dacă le-a făcut plăcere să urmărească spotul difuzat pentru acesta. Cea mai mare influenţă asupra deciziilor de cumpărare o au reclamele raţionale urmate de cele emoţionale, cele informative şi cele umoristice. 52% dintre studenţii chestionaţi au declarat că în luna premergătoare sondajului au achiziţionat cel puţin un produs datorită reclamei urmărite la televizor. La prima vedere această declaraţie pare a intra în contradicţie cu cea conform căreia doar 14% din studenţi obişnuiesc să achiziţioneze un produs atunci când le place reclama difuzată pentru acesta. Explicaţia la această problemă o regăsim în diferenţa dintre declaraţia unei intenţii de cumpărare şi comportamentul efectiv
statistica1

Figura 1. Influenţa exercitată de reclame în funcţie de mesajul transmis

Amuzant este faptul că, din punct de vedere al categoriei de produse promovate, preferinţele studenţilor se îndreaptă către reclamele pentru băuturi alcoolice, automobile şi servicii de telefonie mobilă. Cum este probabil de aşteptat, la polul opus se află reclamele destinate produselor de întreţinere a gospodăriei, produsele pentru copii şi cele pentru produse electronice şi electrocasnice.

Rezultatele sondajului nu sunt foarte precise, având în vedere dimensiunea redusă a eşantionului, însă pot servi ca tendinţă. Sperăm că preferinţa studenţilor pentru reclamele la băuturile alcoolice să nu se reflecte şi în comportamentul lor de achiziţie şi consum.

Irina Mastacaneanu

Advertisements

Actions

Information

2 responses

9 01 2009
cristi

“Încărcându-şi memoria cu informaţiile primite la cursuri, 64% dintre cei intervievaţi nu îşi amintesc reclama pentru un produs atunci când îl cumpără”.

“din punct de vedere al categoriei de produse promovate, preferinţele studenţilor se îndreaptă către reclamele pentru băuturi alcoolice”.

Saracii studenti ,ce chin pe capul lor a 2-a zi la cursuri dupa ce cu o seara inainte au urmarit un spot la Zaraza:)))

12 01 2009
Irina Mastacaneanu

Cred ca in cazul acesta putem spune ca studentii au un oarecare respect de sine, caci, daca s-ar incadra in targetul celor de la Zaraza, cu siguranta nu ar cauta ” lantisoare de aur in parizer”. Chin mai mare a doua zi la cursuri ar fi fost probabil daca “urmareau” in ziua precedenta spoturile de la Unirea. 🙂
Lasand gluma la o parte, tin sa subliniez din nou faptul ca datorita micului esantion, rezultatele cercetarii nu sunt foarte certe. Pe de alta parte, cum exista o diferenta intre castigarea unui premiu pentru creatie de catre agentia de publicitate si cresterea vanzarilor pentru firma, in acelasi fel poate exista o diferenta intre a agrea un mesaj promotional si a cumpara produsul respectiv.




%d bloggers like this: