CSR: win-win situation

4 01 2009

Responsabilitatea socială corporatistă (CSR) se referă la implicarea companiilor în viaţa socială a mediului în care îşi desfăşoară activitatea. Gândirea socială în marketing are în vedere satisfacerea nevoilor clienţilor pe termen lung, adică acoperirea problemelor legate, de exemplu, de mediu.

Implicarea companiilor în diverse activităţi caritabile este însă adesea privită cu suspiciune de unii oameni. Organizaţiilor li se reproşează faptul că acţiuniile lor nu sunt altruiste şi că scopul ascuns al acestora este de fapt atragerea atenţiei, crearea vizibilităţii, creşterea reputaţiei şi prin toate acestea, în mod indirect, mărirea profitului.

Pe de altă parte, organizaţiile susţin că recunosc importanţa şi necesitatea dezvoltării şi susţinerii mediului în care „cu toţii trăim” şi spun că acesta este de fapt scopul CSR-ului. Mai mult de atât, companiile sunt adesea mai receptive la problemele actuale cu care societatea se confruntă. Uneori ele recunosc anumite probleme şi acţionează în vederea diminuării acestora, chiar înainte ca oamenii să realizeze gravitatea lor. În acest sens, organizaţiile îşi asumă rolul de actori sociali responsabili.

Ceea ce nu înţeleg eu este de ce ne deranjează ideea că din toată treaba asta companiile ar putea să profite într-un fel sau altul. Dacă nu o fac din altruism, atunci „nu se pune”? De ce nu putem să acceptăm că ar trebui să fie vorba de o situaţie în care ambele părţi câştigă? Noi vedem aceste acţiuni ca modalităţi de câştig ale companiilor de pe spinarea noastră. Nu vrem sub nici o forma să părem creduli, iar pe cei care au încredere în CSR îi considerăm naivi. Mi se pare însă că această atitudine este uşor paranoică.

Dacă nu suntem în mod direct atinşi de acţiunea organizaţiei, atunci nu simţim că aceasta face cu adevărat ceva pentru societate. Dacă însă intrăm în sfera acoperită de aceasta, atunci ne activăm mecanismul de apărare şi devenim critici şi reticenţi.

Nu spun că ar trebui să renunţăm la spiritul critic, însă acesta ar trebui să aibă o direcţie constructivă. Cred că ar trebui să fim mai deschişi la activităţile de CSR şi în loc să ne preocupăm atât de mult de câştigurile companiilor ar trebui să căutăm să ne implicăm mai mult în conservarea mediului în care trăim, deoarece în discuţie este totuşi viitorul nostru.

Monica Dobroiu

Advertisements

Actions

Information




%d bloggers like this: