De ce nu sunt eu fidelă… consumatoare

4 01 2009

Deşi ar putea părea absolut bizar, în portofelul meu nu există niciun card de fidelitate. Am avut la un moment dat unul pentru o farmacie, dar cum nu prea frecventez acelaşi lanţ de farmacii în mod regulat, se explică şi faptul că l-am rătăcit pe undeva.

Utilitatea lor e însă de înţeles: pentru compania emitentă este o modalitate eficientă de a prospecta piaţa – ce se vinde, cui se vinde, permit o segmentare şi o targetare a clienţilor mult mai eficace. Iar pentru consumatorul român avid de reduceri şi avantaje de tot felul la cumpărare, beneficiile sunt garantate: fie primeşti reduceri, fie aduni puncte pe care le poţi folosi ulterior la achiziţionarea altor produse. Ca să nu mai spunem că este o metodă simplă de a intra în “clubul consumatorilor”, ceea ce-ţi oferă un statut special, iar recunoaşterea te flatează. În plus, relaţia comercială cu marca sau produsul se transformă într-o relaţie de “club”, situaţia clasică de cumpărare se transformă în situaţie de cumpărare dintr-un club, cu alte cuvinte devine o relaţie de bună calitate.

Iar mai noi a apărut şi “forma sezonieră” să-i spunem a cardurilor de fidelitate, Gift Cardul, adică acel card încărcat cu o anumită sumă de bani, care ulterior poate fi preschimbată în produse achiziţionate din locaţia emitentă de către o altă persoană, căreia i-l dăruieşti.

Cu toate că le întâlnesc la tot pasul, prin farmacii, benzinării, diverse magazine, cinematografe şi hipermarketuri, poate din comoditate sau lipsă de interes, când mi se propune să îmi fac un astfel de card (proces care ar dura numai câteva minute), de fiecare dată refuz. Şi mă întreb de ce n-a reuşit să mă prindă şi pe mine moda asta? Ei bine, încerc să mă liniştesc gândindu-mă că este un gen de fidelizare forţată (pentru că automat trebuie să revii în spaţiul acela comercial ca să poţi folosi cardul) şi o tendinţă de omogenizare a preferinţelor de cumpărare. Aşa că prefer să rămân infidelă, dar să-mi păstrez obiceiurile dezordonate de cumpărare şi orice informaţii personale care ar putea ajunge într-o vastă bază de date.

Mirela Burlacu

Actions

Information




