Homemade Viral Marketing

4 01 2009

Odată cu dezvoltarea incredibilă a mijloacelor de comunicare online, oamenii au devenit din ce în ce mai expuşi la mesaje virale şi la campanii de marketing viral. Interesant este faptul că pe măsură ce această industrie extrem de eficientă s-a dezvoltat, noi toţi am ajuns să o îmbrăţişăm cu căldură şi chiar să devenim purtători ai acestui „virus”. Dacă publicitatea trezeşte scepticismul şi este privită ca ceva aproape „dăunător”, viralele au devenit cel mai „cool” lucru posibil. Când spun asta mă refer bineînţeles la campanii elaborate cu mult tact şi care foarte rar îşi trădează adevăratul scop. Paradoxal totuşi cele mai reuşite campanii bazate pe mesaje virale sunt cele cu tentă „homemade” şi asta deoarece odată cu messenger-ul şi youtube-ul oricine poate realiza o monstră de marketing viral. Spre exemplu, câţi dintre noi nu primesc zilnic mesaje prin care se anunţă închiderea unui serviciu gratuit, mesaje de întrajutorare, declaraţii de dragoste, sau mai nou îndemnuri de a cumpăra mărci autohtone pentru a scoate ţara din criză şi chiar îndemnuri la revoltă împotriva triplării taxei de poluare? Bineînţeles toate aceste mesaje se încheie cu deja celebra frază: „Dă mai departe!”, iar partea amuzantă e că primeşti acelaşi mesaj de la colegii de birou, de şcoală, grupul de prieteni sau chiar rude. Astfel se confirmă faptul că viralul prinde şi „infectează” cu o viteză ameţitoare mai ales când are surse apropiate adică „credibile”. Frumuseţea viralului „homemade” este că nu intră sub incidenţa categorisirii drept spam. Cum pot să îmi acuz vărul de spam, când el mi-a trimis un link către un filmuleţ de pe youtube în care el îşi prezintă noua achiziţie: cel mai nou telefon Nokia apărut? Nu contează că poate eu prefer Sony Ericsson şi nu mă interesează prezentarea lui. În lista lui de messenger sigur există câţiva interesaţi care vor trimite la rândul lor link-ul la alte câteva sute de persoane şi aşa putem ajunge la mii şi chiar milioane de vizitatori dornici să vadă ceva în premieră, senzaţional, şocant sau dimpotrivă extrem de amuzant. Ce rău fac aceste linkuri inofensive? Nu fac nici un rău, ba din contră fac foarte mult bine, doar că nu pentru cei care privesc şi răspândesc la rândul lor „virusul”. Astfel produse sau servicii care încă nu s-au lansat în România ajung să se epuizeze în primele zile în care apar, fără să necesite nici un leu cheltuit pe promovare, pentru că de acest lucru s-a ocupat îndelung o întreagă armată de „voluntari”: bloggeri, forum-işti, hi5-işti, twitter-işti, facebook-işti, myspace-işti, linkedin-işti şi mulţi alţii.

Sursă: http://www.iqads.ro/SpotLight_read_7591/da_si_tu_mai_departe.html

Victor Rizescu

Advertisements

Actions

Information




%d bloggers like this: