Marketing de farmacie… sau cum să-mi menţin clienţii sănătoşi şi fideli

4 01 2009

Că tot e frig afară şi e perioada gripei, am tras cu ochiul la câteva dintre strategiile folosite de marile lanţuri de farmacii de pe piaţă (cele care-şi permit să investească masiv în marketing şi comunicare) pentru a atrage şi fideliza clienţii.

Printre tacticile clasice, esenţiale sunt reducerile oferite de cardurile de fidelitate, mod prin care compania ajunge să cunoască preferinţele şi obiceiurile de cumpărare ale clienţilor.

Apoi se orientează pe amenajarea unităţilor de lucru, redefinindu-şi spaţiul intern pentru o interfaţă mai prietenoasă şi aşezând produsele în raft pe categorii, după exemplul supermarketurilor, eficientizând astfel timpul de căutare a clientului.

Pentru atragerea clienţilor sunt furnizate şi servicii suplimentare de genul consultărilor specializate privind obezitatea, tensiunea, dermoanaliză etc, iar ca strategii sezoniere, merită să amintim măsurile speciale luate de farmacii pentru a se transforma în puncte de prim-ajutor pe perioada caniculei.

Online-ul reprezintă şi el un factor important: pacienţii se pot loga pe site şi pot beneficia de oferte personalizate. Este o metodă utilă marketerilor, prin care pot recruta noi clienţi care doresc să fie informaţi prin newslettere despre noutăţi şi promoţii specifice. Mai nou încep să se dezvolte şi alte servicii online, de tipul comenzilor pe Internet cu livrare la domiciliu (farmaciile Centrofarm), forumuri de discuţii, dicţionar medical online (HelpNet) precum şi existenţa, atât în format virtual cât şi fizic, a unor reviste proprii: Blu – Sensiblu, Dolce Vita – HelpNet, Benessere – Centrofarm.

Şi să nu uităm nici diferitele forme de marketing social, de tipul burselor pentru studenţii farmacişti (Sensiblu şi HelpNet).

În plus, se observă intenţia de apropiere de consumator, astfel încât să-i câştige încrederea: “La Sensiblu găseşti un prieten de încredere”, “Remedio – pentru tine”, HelpNet – “Farmacia unde te simţi bine”, Catena – “Farmacia care te ajută”. Farmaciile încearcă să creeze un “club al consumatorilor”, care dă naştere unei relaţii aparte între membrii acestuia: clienţii primesc corespondenţă şi sfaturi personalizate care îi flatează, iar farmacia devine din agent comercial o “entitate prietenă”.

În cele din urmă, cred eu, cei mai câştigaţi sunt tot consumatorii, care se pot bucura de produse şi servicii mulate tot mai firesc pe propriile nevoi.

Mirela Burlacu

Advertisements

Actions

Information




%d bloggers like this: