Marketing direct vs. Advertising: Ce să folosim, şi cand?

4 01 2009


Advertising-ul tradiţional (publicitatea) caută să creeze o conştientizare, o imagine pozitivă pentru produsul / serviciul marketat în suficient de multe minti astfel încât consumatorii vizati să caute în mod natural să cumpere produsul respectiv. Cu alte cuvinte, advertising-ul tradiţional este tipul de publicitate pe care trebuie să o rulam o perioada îndelungata înainte de a concluziona asupra eficienţei acesteia.


Pe de altă parte, marketingul direct solicită un raspuns direct din partea publicului ţintă. Astfel, caracteristica distinctă a marketingului cu raspuns direct este aceea că cere publicului vizat să acţioneze, să raspundă în mod direct marketer-ului. De obicei, aceasta înseamna să dea un telefon, să viziteze un spatiu comercial, să viziteze un website, să citească un newsletter, să achiziţioneze un produs, etc.
Prin urmare, marketingul cu răspuns direct este perfect masurabil. Marketerii ce utilizează metodele cu răspuns direct nu sunt interesati cât de mulţi oameni îşi amintesc de produsul, serviciul sau compania lor, sau cu cât ar fi aceştia mai interesati de produsele respective după expunerea la mesajul de marketing. Ei fie răspund, fie nu răspund. Iar acest fapt este benefic pentru marketeri, întrucât ei vor şti cu exactitate ce primesc în schimbul fiecarui leu cheltuit pe campania respectivă.


În realitate, pentru ca un produs/serviciu să aibă succes, este nevoie de ambele tipuri de marketing.
Prin urmare, se utilizează tactici diferite. De exemplu: reclamele tipărite în reviste. Cele care se încadreaza în categoria de advertising tind să fie scurte şi la obiect, ţn timp ce reclamele cu scopul de marketing direct oferă cititorului suficient de multe informatii pentru ca acesta să poată lua o decizie de cumpărare. Abordările de publicitate/awareness işi pot permite să utilizeze umorul şi relaxarea, ţn timp ce reclamele de marketing direct trebuie să treaca la subiect cu rapiditate, pentru a capta şi menţine atenţia cititorului.


În zelul lor de a se critica şi a se defăima unii pe ceilalţi, profesioniştii de advertising şi cei de marketing direct omit adesea anumite perspective, care fac de fapt ca cele două abordări să fie complementare si sa se sustina reciproc. Cel mai adesea, cele doua abordari nu sunt concurente. Ele se potrivesc pentru diferite stadii în evoluţia/viaţa unui produs, serviciu sau companie, fiind în acest fel complementare.
Cel mai important fapt este acela că aceste abordari depind exclusiv de obiectivele care stau în spatele deciziei de a realiza o campanie, obiective în functie de care trebuiesc alese şi metodele de marketing.


Aceste obiective sunt de asemenea un standard şi pentru masurarea rezultatelor campaniilor respective.
Cand vă puneţi întrebarea daca firma dumneavoastră ar trebui să realizeze o campanie de advertising sau una de marketing direct, faceţi înainte o revizuire a obiectivelor acestei campanii. Daca conştientizarea, recunoaşterea şi opinia publică pozitivă sunt părţi esenţiale ale planului dumneavoastră de marketing, luaţi în considerare advertising-ul. Dacă scopurile dumneavoastră includ răspunsuri cuantificabile din partea publicului ţintă, dialog cu consumatorii şi prospecţii, sau vânzări directe, orientaţi-vă către marketingul cu răspuns direct. Dacă obiectivele includ ambele nevoi, atunci veţi avea nevoie de ambele abordări.

Daniela Dodan

Advertisements

Actions

Information




%d bloggers like this: