Marketingul si virusii = Marketing viral

4 01 2009

Pornind de la crearea acestui blog trebuie să recunosc că m-am apucat de reseach pe toate tipurile şi formele de marketing de pe piaţă. Dintre acestea am constat că marketingul viral a devenit foarte popular, mai ales datorită uşurinţei cu care sunt executate campaniile, costului relativ scăzut, target-ului bun, şi ratei de răspuns rapide dar şi faptului că este la îndemână pentru consumatorii care folosesc internetul….destul de mulţi la numar.

Unul dintre articolele care mi-au stârnit interesul pe tema marketingului viral spunea că există 6 principii simple de urmat pentru o campanie virală eficientă. Bineînţeles nu este imperios necesar ca o campanie să respecte toatele elementele, dar cu cât mai multe, cu atât mai eficientă. Iată deci ce ar trebui să urmeze un marketer:

1. Să ofere produse/servicii pe gratis.

De la sine înteles din moment ce cuvantul “Gratis” este unul dintre cele mai puternice din vocabularul unui marketer. De exemplu: software gratis, servicii de e-mail gratis (clasicul caz de la care a pornit acest concept: Hotmail), informaţii gratis, etc. Toate acestea având în vedere generarea unui awarness important va aduce profit curând şi pentru un timp îndelungat.
Se pot lua în calcul şi mici joculeţe, website-uri prin care se facilitează interacţiunea între consumatori şi nu numai. Un exemplu este campania knowthesigns iniţiată de Heineken la nivel internaţional (http://www.knowthesigns.com/).

În fond, oferirea de produse sau servicii este o tehnică folosită deja dacă ne gândim la sampling sau trial versions, etc. Trebuie însă să fim atenţi la ce oferim, pentru cât timp şi în ce cantităţi, pentru a nu distruge brandul în ochii consumatorilor.

2. Mesajul să fie uşor de transmis

Viruşii se transmit numai dacă sunt uşor de trimis. Mediul care poartă mesajul tău trebuie să fie usor de transferat, replicat: e-mail, website, grafică, software download. Cea mai buna cale este prin Internet datorită posibilităţii comunicării instant. În consecinţă trebuie să îţi simplifici mesajul astfel încât să poată fi transmis uşor fără a se degrada. Cele mai des întâlnite de mine sunt mesaje sub forma de link către youtube şi ataşamente ppt, pps, Excel, care pot fi în mod cert vizionate pentru că office este indispensabil.

3. Metoda de transmisie trebuie să suporte creşterea exponenţială a răspândirii mesajului.

Dacă virusul prin multiplicare distruge gazda înainte de a se transmite mesajul nu va avea succes. Trebuie deci să avem în vedere să suportam efectul mesajului transmis: de exemplu în cazul hotmail, compania trebuia să deţină suficiente servere pentru a putea susţine toate conturile de e-mail nou create, în caz contrar efectul ar fi fost dezastruos.

4. Mesajul trebuie să exploateze motivaţiile şi comportamentele comun întâlnite
Printre cele mai exploatabile motivaţii se numără dorinţa de a fi cool, popular, înteles. Exploatarea unor astfel de nevoi/comportamente este o soluţie câştigătoare.

5. Să utilizeze reţele de comunicare existente
Cercetările ştiinţifice arată că fiecare persoană are o reţea de 8 până la 12 oameni în preajama sa în reţele de prieteni, familie şi asociaţi. O reţea mai extinsă a unei persoane poate ajunge la câteva sute de persoane. Prin intermediul internetului comunicarea atinge reţele uriaşe. Este important să îţi plasezi mesajul prin intermediul reţelelor existente dintre persoane şi vei observa rapid dispersia pe care o atinge.

6. Să profite de resursele altora

Cele mai creative planuri de marketing viral folosesc resursele altora pentru a stârni interesul. Poziţionarea link-ului pe website-urile altora şi alte tehnici. De efect sunt filmuleţele pe care oamenii le înaintează în mod spontan, folosindu-te de website-uri precum youtube. Numărul de oameni la care se ajunge în acest mod este de obicei mai mare decât cei care au văzut reclama originala (http://www.youtube.com/watch?v=pJ_V3C4eeYc&NR=1).
Acestea au un efect si mai mare dacă fac parte dintr-o serie de filmuleţe, spre exemplu seria Master Card sau o varianta româneasca, seria Dorel pentru marca Unirea este probabil una dintre cele mai cunoscute din România

(http://www.youtube.com/watch?v=PMeYXYTfmaI)
…sau războaiele virale dintre Coca Cola vs Pepsi, Pc vs Mac, şi să nu uitam de Stejar vs Bergenbier

(http://www.youtube.com/watch?v=Id_kGL3M5Cg&NR=1).

Ca să concluzionez, marketingul viral poate fi un excelent instrument de promovare, întărirea sau construirea imaginii unui brand şi implicit creşterea vânzărilor, atât timp cât campania este una de succes. Aceeaşi unealtă poate însă să acţioneze în sens opus, deci te poţi ghida după anumite principii, precum cele de mai sus, care să te ajute în a-ţi clarifica direcţiile virale.

Surse:

http://ro.wikipedia.org/Marketing_pe_internet

http://www.wilsonweb.com/wmt5/viral-principles.htm

http://www.youtube.com

http://www.knowthesign.com

Diana Asandei

Advertisements

Actions

Information




%d bloggers like this: