Marketingul viral în campaniile umanitare

4 01 2009

Marketingul viral este asociat de cele mai multe ori cu clipurile amuzante care circulă pe Internet şi sunt transmise din listă în listă de către utilizatorii acestuia. Mecanismul este simplu: se provoacă rumoare, asa-numitul word of mouth şi ceilalţi preiau reclama sau clipul tău, fără să-ţi ceară nimic în schimb. Unul din cazurile cele mai surprinzătoare de acest gen din ultima vreme este clipul realizat pentru sprijinul unei campanii umanitare care a pornit pe un blog, fără posibilităţi sau aşteptări de vizibilitate în media tradiţionale. Este vorba de Asociaţia Ihtis din Botoşani, o asociaţie pentru persoane cu dizabilităţi fizice. Pe acest link veţi găsi un clip de promovare a campaniei pe care o desfăşoară asociaţia, pentru strângere de fonduri în scopul construirii unui centru de viaţă independent. Dacă veţi rămâne uimiţi de amploarea pe care a luat-o campania într-un timp atât de scurt- clipul a fost lansat pe 17 noiembrie şi de rapiditatea cu care s-au mobilizat oameni din diverse domenii pentru a susţine cauza, este destul să priviţi clipul. De altfel, acesta rulează şi pe YouTube, a fost preluat rapid de multe alte bloguri şi despre el şi despre campania asociaţiei au apărut articole în Jurnalul Naţional şi Libertatea şi banner pe Kappa.ro la câteva zile după lansarea sa.

De aici putem trage concluzia că şi un clip cu un scop de acest gen, atât timp cât este bine gândit şi transmite un mesaj puternic şi impresionant poate avea efecte la fel de consistente ca şi cele realizate de companii în scopuri pur comerciale. Şi că oamenii trimit mai departe nu numai spoturi care li se par haioase, ci şi lucruri care îi ating emoţional. Dacă acest clip nu ar fi fost transmis din om în om, rezultatele ar fi fost altele, iar numărul celor care ştiu ce este Ihtis ar fi fost poate acelaşi ca înainte. Aşa cum spuneam, contează mult ca mesajul să fie transpus în aşa fel încât să impresioneze fără a atinge o limită dincolo de care clipul ar fi insuportabil de privit. Marketingul viral folosit în cadrul campaniilor umanitare exploatează latura emoţională a publicului, care odată atinsă se va concretiza în acţiuni de solidarizare şi donare pentru cauza respectivă.

Ca atare, dacă ştim cum să le folosim, elementele de marketing viral pot crea mai mult decât legături superficiale, bazate pe simţul comun al umorului, ci şi legături la un nivel mult mai profund şi pot mobiliza un număr mare de persoane, din diverse medii, în scopuri nobile.

Alexandra Cărămidaru.

Advertisements

Actions

Information




%d bloggers like this: