Spune-mi în ce triburi eşti, ca să-ţi spun cine esti!

4 01 2009

Într-o lume modernă, în care spiritul individualist tronează, se zice că noi trăim totuşi în triburi. Dar de ce ne împart specialiştii de marketing în modul acesta?

Înainte de toate, să vedem ce este marketingul tribal. Acesta se referă la o strategie care exploatează ideea „apartenenţei la un grup”. Toţi cei care fac parte dintr-un trib au în comun anumite interese şi preocupări şi devin, prin aceste asemănări, mult mai uşor de atins de către cei care promovează produse şi servicii specifice*. Însă cum poate funcţiona această strategie într-o lume în care individul are aşteptarea de a avea de ales între produse sau servicii structurate în aşa fel încât să răspundă nevoilor sale personale şi nu a unor cine ştie ce grupuri?

Dorinţa oamenilor de a se rupe de conformism a dus la dezvoltarea spiritului individualist. Fiecare persoană vrea să fie unică în felul său, doreşte să fie acceptată şi cu bune şi cu rele, iar cine nu poate să o accepte aşa cum este ea nu are decât să meargă mai departe, aceasta nu se va schimba pentru nimeni pentru simplul motiv că aşa este ea. Nu mai suntem dispuşi să ne suprimăm dorinţele şi interesele pentru a ne conforma majorităţii.

Această realitate nu este însă compatibilă cu ideea de trib în sens arhaic. Cu toate acestea, marketingul tribal funcţionează deoarece triburile din care facem parte acum au altă semnificaţie decât cele arhaice. Cele din prezent sunt efemere şi, spre deosebire de cele din trecut, au graniţe conceptuale nu fizice. O persoană poate să aparţină mai multor triburi în acelaşi timp, iar membrii acestora sunt uniţi prin pasiuni comune, faţă de relaţiile de rudenie şi dialectul comun, elemente ce formau baza triburilor arhaice. Cele din prezent vin ca răspuns la nevoia de recompunere socială a oamenilor care, odată ce au reuşit să se rupă de constrângerile sociale din trecut, doresc să îşi reamenajeze universul social în funcţie de propriile interese. Odată ce oamenii s-au individualizat ei au simţit totuşi nevoia de a se apropia de persoane cu interese asemănătoare**.

Această regrupare nu înseamnă însă renunţarea la individualitate în sensul de particularitate. Oamenii doresc încă să fie unici şi speciali, iar ceea ce le permite acest lucru este tocmai posibilitatea de a face parte din mai multe triburi. Multitudinea grupurilor de apartenentă conferă particularitate fiecărei persoane in parte. Individul se defineşte prin triburile aparţine.

Aşadar, acum vă întreb: Voi din ce triburi faceţi parte?

*Mihai Vintilă, „Marketingul tribal”, 05.01.2008, articol disponibil pe internet la adresa http://opiniamea-vinti.blogspot.com/2008/01/marketingul-tribal.html, site accesat la data de 04.12.2008;

**Bernard Cova, Veronique Cova, Tribal Marketing: The Tribalisation of Society and its Impact on the Conduct of Marketing, 2001, material disponibil pe internet la adresa : ygourven2.online.fr/webcom/cova-tribe-2001.pdf, site accesat la data de 05.12.2008;

Monica Dobroiu

Advertisements

Actions

Information




%d bloggers like this: