Tendinţe în marketingul online de carte

4 01 2009

Marketingul se practică online pentru multe produse, inclusiv pentru cărţi. Editurile sunt din ce în ce mai receptive la iniţiative moderne de promovare a autorilor şi a noilor apariţii, încât ultima noutate în domeniu pe care am văzut-o recent este un trailer de promovare a unei cărţi. Spun noutate pentru că nu am mai văzut acest tip de promovare la noi şi cu siguranţă nu pentru un autor român. Este vorba de cartea Soni, a lui Andrei Ruse, care a fost şi promovată pe blogul cu acelaşi nume, cu destul timp înainte de lansarea pe piaţă. De altfel, întreaga promovare a cărţii a fost făcută online şi se pare cu rezultate concludente. Preluând datele de pe blogul autorului, se pare că dacă la începutul lui septembrie se găseau cam 1500-2000 de rezultate pe google despre Soni, la sfârşitul lui noiembrie erau deja aproximativ 10.000.

Tot judecând după preluări şi reacţiile de pe bloguri, ideea trailerului a prins foarte bine, mai ales printre cititorii tineri. Întrebarea firească care urmează este dacă această metodă va fi preluată şi de editurile româneşti sau nu, căci în cazul de faţă ideea şi meritul trailerului aparţin doar autorului. Răspunsul ar trebui să fie unul pozitiv- privind cartea ca pe un produs oarecare, ar trebui ca inovaţii (care la alţii nu mai sunt de mult inovaţii) şi noi abordări de promovare ale acesteia să fie acceptate şi mai ales susţinute şi de către editurile româneşti. Faptul că la noi nu s-a preluat încă ideea nu cred că se datorează dezinteresului, ci unei anumie reticenţe legate de asocierea cărţii cu un produs strict comercial, care să beneficieze de o reclamă ca pentru oricare alt produs. Cum s-ar spune, suntem încă prea tradiţionalişti. Mai mult, scuza că o editură are prea multe apariţii pentru a se mai ocupa şi de o astfel de promovare care este foarte personalizată nu ţine, pentru că e clar că sunt cărţi pentru care merită investit şi cărora potenţialul de atracţie le-ar spori prin intermediul unui trailer. Argumentul investiţiei nu ar fi justificat iarăşi, pentru că în principiu nu este nevoie de un buget deosebit decât dacă îţi doreşti efecte speciale. Altfel, aşa cum am văzut pe linkul de mai sus, o cameră de filmat şi o idee pot face minuni. Şi totuşi poate că şi acest lucru lipseşte la noi sau poate este chiar principalul care lipseste: ideea. Ideea unui marketing online de carte modern şi care să-şi asume provocări.

Alexandra Cărămidaru

Advertisements

Actions

Information

5 responses

4 01 2009
soni şi “tendinţe în marketingul online de carte” | SONI

[…] Marketingul se practică online pentru multe produse, inclusiv pentru cărţi. Editurile sunt din ce în ce mai receptive la iniţiative moderne de promovare a autorilor şi a noilor apariţii, încât ultima noutate în domeniu pe care am văzut-o recent este un trailer de promovare a unei cărţi. Spun noutate pentru că nu am mai văzut acest tip de promovare la noi şi cu siguranţă nu pentru un autor român. Este vorba de cartea Soni, a lui Andrei Ruse, care a fost şi promovată pe blogul cu acelaşi nume, cu destul timp înainte de lansarea pe piaţă. De altfel, întreaga promovare a cărţii a fost făcută online şi se pare cu rezultate concludente. (tot articolul aici) […]

4 01 2009
andrei ruse

dap, rezultate chiar s-au vazut, si nu numai in numarul rezultatelor pe google (care la un moment dat erau peste 15.000), ci si in numarul vanzarilor de carte. primul tiraj, de o mie de exemplare, s-a epuizat dupa doar 3 luni, si este totusi, un debut. 🙂

multumesc de articol, ma bucur ca sunt oameni de specialitate care vad aceste lucruri.

7 01 2009
Alexa

Si eu ma bucur pentru succesul cartii si abia astept sa vad cum va fi promovata urmatoarea 🙂

8 01 2009
andrei ruse

ei, va trebui sa fac ceva nou. o sa vad atunci, sigur o sa am inspiratie.

15 05 2009
Sorin

Foarte buna ideea. Ceva similar pentru un volum de poezie:
http://poemulmatrita.blogspot.com/
Sunt multe Carti de Marketing din care poti invata cum sa promovezi orice, inclusiv carti.
Problema e ca astfel de initiative gasesti doar din partea autorilor sau de la edituri in cazul in care drepturile de publicare specifica acest lucru.




%d bloggers like this: