Ce este nou în lumea veche?

6 01 2009

 

 

Ar putea să pară paradoxală asocierea conceptului de marketing cu termenul de trib, însă marketingul tribal este o alternativă de luat în considerare în influenţarea preferinţelor populaţiei. În principiu se bazează pe necesitatea inerentă a firii umane de a comunica semenilor, fapt ce ne caracterizează încă din epoca pietrei şi a războaielor tribale. Nu putem să nu luăm în considerare dezvoltarea fulminantă a telecomunicaţiilor în ultimele decenii, fapt ce a permis depăşirea multor bariere spaţiale. De ce tocmai marketingul să nu valorifice acest potenţial? De aici şi conceptul oarecum controversat de marketing tribal.

Ne putem imagina cum s-ar fi putut pune în aplicare conceptul de marketing tribal acum cinci secole, când europenii descopereau bogăţiile Americii.  Odată ajunşi la ţărm ar fi oferit la schimb băştinaşilor întâlniţi bijuterii de sticlă colorată, pentru ca prin ele să trezească interesul unor populaţii numeroase odată ce aceştia ar fi ajuns cu obiectele inedite acasă, la triburile lor. Poate că multe lucruri s-au schimbat, dar modul în care interacţionează oamenii s-a păstrat.

Pentru a reveni la prezent, poate fi luat ca exemplu activitatea de distribuire într-o manieră similară a produselor cosmetice. Poate un caz edificator este compania Avon, cunoscută în toată lumea şi bucurându-se de o imagine favorabilă. Unde ar fi ajuns această companie (şi multe ca ea) fără sprijinul marketingului tribal? Extinderea companiei a fost facilitată de valorificarea tendinţei oamenilor de a se lăsa influenţaţi de anturaj în privinţa deciziei de achiziţionare a unui produs.

 

 Alexandru David

Advertisements

Actions

Information




%d bloggers like this: