Interviu despre Bucureștiul Virtual, cu Aura Tatu, Business Developer, Chase Corp

6 01 2009

Aura Tatu, Business Developer, Chase Corp este cea care a adus second Life în România, prin proiectul pilot: Bucureștiul Virtual (Bucureștiul în 2nd life). VIRTUAL BUCHAREST, replica virtuală a centrului Bucureştiului real, s-a deschis pe 28 noiembrie 2008. Cu o investiţie anulă estimată la valoarea de 30.000 euro şi o echipă de profesioniști care au contribuit voluntar la acest proiect, Bucureştiul Virtual este o alternativă la marketingul clasic, dar şi premisa unui proiect îndrăzneţ de branding de ţară.

Alina Tabacu: Cum a pornit ideea Bucureștiului Virtual (abia) în 2008 având în vedere că acest concept de Second Life (creat de Philip RoSedale) s-a realizat în 2003?

Aura Tatu: Second Life s-a lansat într-adevăr în 2003, dar platforma a devenit cunoscută la nivel mondial în 2006, odată cu intrarea Ambasadei Suediei urmată de o serie de branduri care au început să testeze oportunitățile lumilor virtuale (IBM, Cisco, Microsoft, CNN, Reuters, Wired, Playboy, Peugeot, Mercedes, Vodafone, Orange, ABN, ING, Coca Cola, L’Oreal, Philips, Electrolux). Ideea Bucureștiului Virtual s-a născut urmărind trendul dezvoltatorilor din industrie de a crea așa numitele “mirror-worlds”, spații virtuale care reproduc locații din realitate. Există deja orașe reprezentate în Second Life – Amsterdam, Barcelona, Copenhaga, Dublin, New York, Cracovia, Milano, Moscova, Munchen, Torino, iar modelele după care ne-am inspirat sunt Vera Italia – cel mai mare proiect european ce se întinde pe 50 de sim-uri (terenuri virtuale) și are deja reprezentate cele mai importante orașe din nord și Visit Mexico – un proiect realizat în colaborare cu Ministerul Turismului Mexican. Bucureștiul Virtual a fost gândit ca locul de întâlnire al românilor în Second Life (indiferent că sunt în România sau în străinătate), dar și ca o oglindă digitală a mediului de afaceri local, un spațiu de promovare a celor mai bune branduri și companii locale într-un mod inovativ, tridimensional. Pentru companiile care deja fac marketing online, lumea virtuală este un canal inovativ, cu posibilități nelimitate de personalizare și interactivitate. În plus, are a treia dimensiune. În comparație cu un site 2D, lumea virtuală oferă consumatorului posibilitatea de a vizualiza un produs din orice unghi și chiar de a-l testa prin intermediul avatarului său. Marketingul interactiv presupune advergame-uri și capacitatea de a intra în jocul avatarurilor, iar Bucureștiul Virtual oferă în plus peisajul cu puternic accent local.

Alina T.:Ce presupune implementarea primei etape(a Bucureștiului Istoric) și care sunt următoarele etape?

A.T.: Virtual Bucharest reproduce în detaliu Piața Revoluției cu Ateneul, Palatul Regal, Biblioteca Central Universitară și străduțele din jur cu spații comerciale la parter. Spațiul creează cu adevărat senzația de “realitate virtuală”. Interioarele sunt adaptate lumii virtuale – de exemplu, în Biblioteca Central Universitară vom crea un spațiu de orientare pentru utilizatorii noi, care să-i ajute să stăpânească mai ușor interfața platformei, în interiorul Palatului Regal am amenajat o expoziție cu cele mai reprezentative lucrări realizate de pictori români, din colecția Muzeului. Va exista și o sală de conferințe echipată pentru transmisii live și evenimente cross-reality (care se întâmplă în realitate și în second life în același timp) și un spațiu de socializare și interacțiune pentru comunitate. Mizăm foarte mult pe evenimente și activități dinamice (de la concursuri și jocuri sponsorizate, până la prezențe ale personalităților reale care să interacționeze cu utilizatorii în Second Life) astfel încât Bucureștiul Virtual să devină un spațiu animat și frecventat de comunitatea din Second Life. Ca etape ulterioare vom promova Castelul Bran și Delta Dunării (valori importante din patrimoniul turistic al României) și apoi alte orașe cum ar fi Brașovul, Clujul, Timișoara, Conștanta.

Alina T: Consideri că lumea virtuală poate promova mai bine valorile locale?

A.T.: Absolut! În primul rând ai acces la o comunitate cu adevărat internațională, Second Life este cea mai populată lume virtuală, cu peste 16 milioane de conturi din toată lumea. Un proiect integrat, cum este Bucureștiul virtual, stârnește curiozitatea, aduce turiști virtuali și generează conținut și pe alte medii online (bloguri internaționale care scriu despre Second Life, filme pe youtube, imagini). Apoi este componenta 3D și gradul mare de personalizare. Creativitatea este cheia-transpunerea unui concept real în lumea virtuală trebuie să ia în calcul psihologia avatarului și mecanismele după care funcționează societatea online. Până la urma poveștile vând. Second Life este un spațiu în care fiecare își construiește poveștea lui, are un avatar cu care colindă spații fanteziste sau cât se poate de aproape de realitate. Lumea virtuală este vizuală, dimensiunea 3D o face imersivă, iar experiențele sunt foarte ușor de memorat. Pentru un brand care dorește să interacționeze cu publicul, lumea virtuală îi oferă interactivitate la cel mai înalt nivel – de la unelte de comunicare (text, voce, video) și research calitativ până la evenimente virtuale, testări de produse și chiar advergame-uri.

Alina T: Din experiența acumulată până în prezent, ce ne poți spune despre reacția companiilor locale cu privire la implementarea de proiecte folosindu-se de beneficiul tehnologiei virtuale tridimensionale (cu sau fără ajutorul unui service provider)?

A.T.: În general, companiile care folosesc deja mediul online sunt interesate de noi forme de promovare și interactivitate. Platforma Second Life este cunoscută, oamenii de afaceri citesc ce se întâmplă în străinătate unde lumile virtuale sunt tratate foarte serios. Oamenii care lucrează în companii – și mă refer în special la oamenii de marketing/PR – înțeleg foarte bine fenomenul, unii chiar au cont în Second Life. Vrem să îi ajutăm să testeze mediul dintr-o perspectivă de marketing, să le oferim soluții. Ceea ce facem este pionierat pentru România, dar în câțiva ani lumile virtuale vor deveni de masă, la fel cum sunt astăzi aplicațiile de tip messanger sau skype. Generațiile tinere adoptă foarte repede noua tehnologie. Companiile care experimentează astăzi mediul virtual vor avea de câștigat în viitor.

Alina T.: Care a fost motivația care a dus la apariția Bucureștiului Virtual?

A.T.:În primul rând am vrut să înscriem Bucureștiul pe harta orașelor reprezentate în Second Life. Cred că Romania are ce arăta lumii, iar schimbarea trebuie să vină din noi înșine, să începem să me mândrim cu faptul ca suntem români. Apoi să oferim românilor din Second Life un spațiu familiar, cu puternic accent local, în care să se simtă “acasă”; practic să consolidăm comunitatea. Utilizatorii sunt în general trend-setteri și early adopters, persoane cu influență în cercurile lor sociale. Majoritatea produc conținut online – scriu pe bloguri, au albume foto, uploadează filme pe youtube. Sunt un target interesant pentru brandurile orientate pe interacțiunea online. De asemenea, Bucureștiul Virtual va acționa ca un punct de legatură între comunitatea internațională și mediul de afaceri local. De exemplu, un antreprenor din New York poate vizita Bucureștiul Virtual și poate intra în contact cu firme din România, descoperind noi oportunități de afaceri.

Alina T.: Care ește timpul de incubație pentru un astfel de proiect (în mediu virtual) pentru a-i putea cere performanță?

A.T.: Depinde ce înțelegem prin performanță. Dacă vorbim de trafic, comunitate, număr de utilizatori, interacțiune, atunci vom ajunge destul de repede la performanță. Un spațiu virtual are succes dacă oamenii vin și petrec timp acolo. Avem trei ani de experiență în socializare online și evenimente virtuale, știm cum să distrăm și să implicăm oamenii. Ca promovare de țară, serviciu adus României – este o chestiune de timp. Dacă fiecare turist virtual pleacă cu o impresie plăcută din Bucureștiul Virtual, pentru noi este de ajuns. Este un potențial turist real câștigat. În ceea ce privește brandurile și companiile care doresc să se promoveze în spațiul virtual, depinde foarte mult de obiectivele pe care și le propun. Dacă intră pentru imagine – e nevoie de timp pentru a putea măsura performanța. Dacă intră pentru interacțiune, feedback sau research – răspunsul este imediat.

Alina T.: Este publicul român deschis unei astfel de promovări?

A.T.: Oamenii cu spirit tânăr, da. Lumile virtuale sunt platformele viitorului, iar românii au talent la tehnică. De altfel, conform ultimelor date oficiale (din aprilie) România se situa pe locul 23 în topul țărilor cu cei mai mulți utilizatori în Second Life. Vorbim la nivel mondial, după țări cu o populație semnificativ mai mare decât a noastră – SUA, UK, Germania, Italia, Franta. În Europa de Est suntem cu siguranță primii. Iar statistica se referă doar la IP-urile din România. Estimarea mea este undeva la 40.000 de conturi din România, unele care se conectează zilnic, altele mai rar.

Detalii: http://secondlife.chase.ro/romania/

Alina Tabacu

Advertisements

Actions

Information




%d bloggers like this: