Marketing-ul online – marketing adaptat noii realităţi

6 01 2009


Este rapid ! Este internaţional! Este folositor! Este profitabil ! Este gratuit!


Cea mai mare majoritate a oamenilor de marketing consideră că una dintre cele mai importante beneficii pe care le oferă internetul marketingului este costul scăzut al distribuţiei informaţiei la un nivel global. Natura interactivă a internetului, feedback-ul rapid este o calitate unică a acestui mediu. Marketingul online este considerat mult mai eficient şi datorită faptului că strategiile specifice acestuia necesită un proces mai elaborat decât simpla poziţionare strategică a unor bannere sau alte afişe publicitare. Procesul de elaborare al strategiilor de marketing online îmbină atât partea creativă cât şi cea tehnică, incluzând aici designul, dezvoltarea, publicitate, dar şi vânzare. Un marketing online eficient presupune abordarea unei strategii comprehensive care să îmbine modelul de afaceri al unei companii şi ţelurilule sale în ceea ce priveşte vânzările, cu funcţiile şi înfăţişarea siturilor web.


David Callan a reuşit să dea cel mai bun exemplu în această situaţie: Bill Gates, şi modul în care acesta a reparat o eroare de judecată majoră în ceea ce priveşte importanţa viitoare a internetului. Punctul slab al imperiului Bill Gates devenise serviciul de email gratuit. Faptul că deja existau milioane de utilizatori ai Yahoo a indus o oarecare stare de lejeritate.


Strategia de promovare a noului serviciu de email, pe care acesta a urmat-o nu a fost una de publicitate tradiţională: ziare sau televiziune. Acesta a folosit strategii de marketing on line gratuite: o simplă semnatură la sfârşitul fiecărui email trimis cu invitaţia de a crea un cont gratuit de Hotmail. Această simplă strategie virtuală gratuită a adus în câteva luni milioane de utilizatori Hotmail.


După cum am menţionat anterior, marketingul on line se desprinde de cel tradiţional, publicitatea la acest nivel fiind şi ea una diferită şi aparte. Acesta este şi motivul pentru care instrumentele de publicitate on line gratuite sunt atât de eficiente. Şi aceast lucru are la baza faptul că metodele tradiţionale de publicitate nu au funcţionat în acest caz.


Un bun exemplu în acest caz este încercarea de a recrea on line bannerele. Este vorba despre reclamele pop – up. Acestea nu numai k nu se bucură de succes, mai mult, au reuşit într-un scurt timp să deranjeze pe majoritatea oamenilor. Până şi aşa numitele reclame pop-under, care se presupune că sunt mai puţin deranjante, nu au fost primite deloc cu entuzism în lumea internetului. Ceea ce este şi mai îngrijorător este faptul că, lasând la o parte eşecul total care s-au dovedit a fi, acestea au avut şi continuă sa aibe un cost destul de ridicat.


Motivul pentru care instumentele de marketing tradiţional nu funcţionează în planul virtual, este extrem de simplu. Oamenii intră online nu pentru a li se face publicitate, ci ţinând cont de puţinul timp liber pe care îl au la dispoziţie, intră pe internet cu scopul de a căuta informaţii precise. Tocmai de aceea sunt atât de agasante reclamele pup-up sau mailurile spam. Şi tot acesta este motivul pentru care articolele informative bine redactate sunt un instument atât de eficient într-o strategie de marketing online. Numai cei care sunt interesaţi de acea informaţie specifică pe care o oferi vor fi cei care îţi vor citi articolul. Şi pentru ei nu contează ce fel de reclame sunt puse la finalul articolului, ei nu îl vor percepe ca o reclamă. Cu atât mai mult cu cât sunt interesaţi numai de informaţia pe care o urmăresc.
În acest mod marketingul se transformă devenind mult mai complex. Fiecare element al strategiei de marketing trebuie adaptat în conformitate cu noua realitate a internetului.Un bun exemplu în acest sens este cazul reclamelor PPC ( Pay Per Click). Acestea sunt cu totul diferite de reclamele tradiţionale. Motivul major pentru care acestea au fost şi sunt eficiente este faptul că se bazează pe relevanţa faţă de informaţia care este căutată încă de la început. O calitate majoră a acestora este faptul că cei care doresc să li se facă publicitate plătesc numai pentru accesările efective, pentru fiecare click dat pe reclama lor. În plus oferă marele avantaj al posibilităţii de quantificare a rezultatelor şi răspunsurilor. Ce trebuie avut în vedere este faptul că aceste reclame PPC nu arată de fapt că nişte reclame tradiţionale.


Ideea generală este aceea că internetul, prin calită!ile sale specifice este capabil să revoluţioneze marketingul. Iar marketingul on line nu trebuie văzut ca ceva inutil prin faptul că este diferit, ci trebuie exploatat tocmai prin metodele şi instrumentele neconvenţionale folosite.


Surse bibliografice:
David Callan, Why most people don’t use effective but free online marketing tools, decembrie 2005, http://www.designandcreate.com/articles/free-online-marketing-tools.php


Cristina Gherghe

Advertisements

Actions

Information




%d bloggers like this: