Mediul viral – platformă de fundraising electoral

6 01 2009

Cum a reuşit Obama să declanşeze atâta buzz, încât să-i determine pe cei de la Washington Post să-l numească The King of Social Networking? Pe tot parcursul campaniei, candidatul democrat a strâns mai mult de 2 milioane de prieteni pe Facebook, aproximativ 25 de milioane de vizionări pe youtube şi câteva mii de susţinători pe site-ul oficial. În total, aproape 90% din banii strânşi în campanie provin din donaţiile online. O performanţă ieşită din comun chiar şi pentru America.

În primul rând, Obama a reprezentat, din capul locului, ceva nou şi diferit, atribute care atrag întotdeauna atenţia. Apoi, staff-ul de campanie online al lui Obama a ştiut cum să ţină atenţia îndreptată spre el, detectând potenţialul uriaş de imagine pe care îl oferă, absolut gratuit, Internetul. Un rol esenţial l-a avut şi aducerea în echipa de campanie a lui Chris Hughes, unul din fondatorii Facebook.

Hughes a infiltrat imaginea lui Obama în toate reţelele sociale online, de la cele mai mari, ca Facebook, MySpace, Youtube şi Flickr, la unele aproape anonime, lucru care a demonstrat respectul său pentru toate comunităţile, în acest caz-virtuale. Fiecare filmuleţ postat pe Youtube (au fost, în total, peste 1000 ) avea în aceeaşi zi câteva zeci de mii de vizionări. Paginile de Facebook şi MySpace erau updatate zilnic. Site-ul său personal era interactiv şi îndemna la acţiune: fii voluntar, invită-ţi prietenii, donează etc. Piesa de rezistenţă a campaniei a fost însă My.BarackObama.com, o reţea asemănătoare cu Facebook, pe care vizitatorii se puteau alătura grupurilor de susţinători, puteau crea evenimente şi chiar o pagină personală pentru strângere de fonduri.

Dar reţelele virtuale nu reprezintă un canal de comunicare inedit pentru campaniile electorale din America. Contracandidaţii săi au avut la dispoziţie aceleaşi instrumente de comunicare, acelaşi public şi acelaşi context şi totuşi nu au avut acelaşi succes. Campania new-media a lui Obama a revoluţionat utilizarea Internetului ca instrument politic, nu prin metodă, ci prin strategii şi tactici de convingere. El a renunţat la finanţarea publică şi la sponsorii de talie mare şi a preferat să creeze o comunitate de mici donatori, pe care să-i poată ţină aproape. In felul acesta, a reuşit să strângă dublul sumei atinse de contracandidaţii săi, aproape în întregime prin mediul viral, din donaţii de mai puţin de 200 de dolari fiecare.

Pe de altă parte, scopul campaniei virale a lui Obama nu a fost limitat la strângerea de fonduri, ci a fost şi un mod de atrage şi fideliza milioane de donatori şi susţinători. Altfel spus, a confirmat, o data în plus, una din convingerile sale fundamentale, cum că „schimbările adevărate vin de jos în sus”.

Surse:

www.wall-street.ro

www.barackobama.com

Ioana Betieanu

Advertisements

Actions

Information

One response

7 01 2009
tudor

Un punct de vedere interesant. Ca si celelalte prezentate aici si lecturate cap-coada de mine. Inainte de a fi considerat ca aprob tot si sunt de acord cu toate ..de ce aceste articole nu iau nastere inaintea producerii evenimentelor?…De ce sunt aduse noua muritorilor de rand decat ca si capitol rezervat analizelor. Oricum..redactarea este minunata..si sunt sigur ca ai viziunea unor articole senzationale despre ce se intampla acum in lume/ sau la noi…Pe cand sa astept o asemenea creatie?:)…si am sa inchei cu inceputul..La Multi Ani de Sf.Ion




%d bloggers like this: