Pasiunea pentru brand şi marketingul tribal

6 01 2009


În societatea actuală, datorită dezvoltării accentuate a comunicării şi a conturării de interacţiuni din ce în ce mai frecvente şi mai puternice în mediul online, între consumatori se creează relaţii strânse, determinate de interese şi idei comune. Acesta este unul din factorii datorită căruia în jurul unui brand se creează entităţi sociale, sau mai exact „triburi”, ce reprezintă mediul informal al acelui brand.


Marketing-ul tribal presupune că relaţiile apropiate dintre consumatorii unui brand acţionează asupra comportamentului consumatorilor în mod semnificativ. Aceste relaţii reunesc persoane absolut diferite în același „trib”, fiind determinate de scopuri comune . Citându-l pe Bernard Cova, Alex Wipperfurth afirmă că membrii unei comunităţi tribale nu sunt uniţi de un loc anume sau de tradiţie, ci de o pasiune comună . În fond, pasiunea pentru un brand, sau pentru o activitate determinată de un brand, este liantul ce determină crearea unui trib. Despre această pasiune se poate vorbi în cazul produselor de IT, consumatorii cărora de cele mai multe ori devin membrii unui „trib”. La fel se întâmplă şi cu proprietarii unui anumit brand de autoturisme, care de cele mai multe ori, animaţi fiind de această pasiune, creează cluburi de fani, se reunesc in ședințe face to face (aşa cum se întâmpla de exemplu în fiecare zi de joi în Bucureşti cu fanii brandului Volkswagen) sau online (în cazul unui număr mare de branduri de autoturisme), în care poartă discuţii despre produs, în care produsul devine mult mai mult decât un bun material, acesta se transformă într-un bun simbolic şi în care această pasiune pentru Brand îşi spune cuvântul. Astfel, una din preocupările specialiştilor în marketing tribal ar trebui să fie tocmai aceea de a menţine această pasiune pentru brand şi de a genera creşterea intensităţii acesteia, deoarece o entitate socială creată în jurul unui brand, așa cum este tribul, e caracterizată de efemeritate, fiind în permanentă schimbare.


http://www.mediascope.ru/node/195


Wipperfurth Alex , Brand Hijack: Marketing Without Marketing, 2008, St. Petersburg: Kommersant, 97


Irina Pavlicenco

Advertisements

Actions

Information




%d bloggers like this: