Prăpastia dintre a zice şi a face

6 01 2009

 

Mişcarea CSR din România, este una ambiţioasă şi, din multe puncte de vedere, lăudabilă, dar persistă în incoerenţă. Cu foarte puţine excepţii, CSR-ul autohton e o aglomerare de elemente disparate, inconsistente, neînglobate intr-o strategie de business, de multe ori fără un scop clar şi, mai ales, negândite pe termen lung. Altfel spus, gândirea de tipul „hai să mai facem nişte chestii ecologice prin companie” e perfect valabilă. Să fim însă toleranţi şi să admitem că dezordinea aceasta e firească, dată fiind noutatea fenomenului pentru mediul de afaceri românesc. Problema reală apare în momentul în care, în ciuda acestor inconsistenţe, managementul companiilor declară: „ei bine, suntem responsabili!”.

 

Să luăm două exemple, anonime :

 

1. O mare companie are probleme serioase cu retehnologizarea şi cu poluarea, pe de o parte, iar pe de altă parte, construieşte parcuri sau organizează evenimente urbane pe bicicletă.

 

2. O companie investeşte sume mari într-o campanie de promovare a grijei faţă de personal şi, în paralel, disponibilizează sute de angajaţi.

În ambele cazuri există o prăpastie de logică. Un lucru nu-l acoperă pe celălalt. Bineînţeles, ambele campanii sunt componente necesare ale unui program de responsabilitate socială, sunt lucruri pozitive, dar sunt mărunte, faţă de impactul negativ pe care cele două companii îl au asupra comunităţii. Problema e că multe dintre companiile româneşti au această percepţie greşită asupra responsabilităţii sociale. Chestiunea devine şi mai gravă atunci când percepţiile lor sunt considerate realitate, cu atât mai mult cu cât societatea civilă nu e, deocamdată, capabilă să le sancţioneze acţiunile. Din această perspectivă, clarificarea conceptului de responsabilitate socială corporativă rămâne, pentru ambele tabere -sectorul de afaceri şi societatea civilă -cea mai mare provocare. E drept că trebuie să fim flexibili şi să acceptăm diversele lui interpretări, dar fără a ne indepărta, totuşi, de sensul primar al termenului de responsabilitate.

 

Ioana Betieanu

Advertisements

Actions

Information




%d bloggers like this: