Strategia de marketing viral

6 01 2009


Marketingul viral este o adevarată provocare pentru orice companie. Aceasta deoarece implică un înalt grad de creativitate în realizarea campaniei precum şi o bună cunoaştere a psihologiei cumpărătorului. Mai mult, implică o serie de riscuri: poate funcţiona sau nu, poate avea un impact puternic, sau dimpotrivă poate avea efecte dezastruoase în cazul în care nu sunt respectate anumite reguli.


Pentru a avea însă succes marketingul viral trebuie utilizat în cadrul unei strategii. Strategia de marketing viral trebuie să îmbine cele trei elemente, astfel încât potenţialul acestora să fie utilizat la maxim în favoarea realizării obiectivelor propuse în cadrul campaniei. O foarte bună abordare a strategiei trebuie să încurajeze oamenii să comunice în ambele sensuri, să ceară feedback, să informeze, să ceară sfaturi, să îşi spună părerea, să contribuie la distribuirea mesajului. Pentru că strategia de marketing să fie una reuşită trebuie să îndeplinească următoarele condiţii :


-mesajul trebuie să fie simplu, concis, să poată fi înţeles imediat pentru a produce efectul scontat;
-mesajul nu trebuie doar să fie citit, el trebuie să îl convingă pe destinatar să îl transmită mai departe;
-mesajul trebuie să furnizeze informaţii corecte, să promoveze beneficii reale, să completeze un serviciu sau produs de foarte bună calitate, cu standarde ridicate, pentru ca sursa care trimite mesajul să fie credibilă;
-mesajul trebuie să creeze o stare de entuziasm general în legatură cu produsul oferit, aceasta abordare putând fi cheia către o campanie de marketing viral reuşită;
-informaţiile legate de modul de transmitere mai departe a mesajului trebuie să fie clare şi bine organizate;
-transmiterea mai departe a mesajului trebuie să se realizeze cât mai simplu;
-utilizarea culorilor, a graficii şi a aspectului general al mesajului trebuie să îl completeze pe acesta şi să influenţeze acţiunea de a-l transmite mai departe, pe care dorim să o efectueze clientul;
-cel care trimite mai departe mesajul poate fi stimulat cu ajutorul unui beneficiu direct, tangibil sau intangibil;
-echipamentul tehnic trebuie să fie foarte bine pus la punct, astfel încât să poată face faţă unei eventuale “explozii” de vizitatori;
-conexiunea la Internet trebuie să suporte o eventuală creştere a traficului pe site, în urma derulării campaniei de marketing viral;
-urmărirea şi analizarea datelor obţinute în urma campaniei;
-campania de marketing viral trebuie să fie creativă, originală, să producă sonoritate, să aibă rezonanţă;
-strategia de marketing viral trebuie să “exploateze” necesitatea oamenilor de a fi populari, de fi înţeleşi, de a fi informaţi;
-alegerea mesajului trebuie să se facă în funcţie de motivaţiile şi interesele comune fiecărui grup social din care face parte recipientul;
-trebuie să se ţină cont de alinierea segmentului de piaţă vizat la publicul care vizitează siteul companiei în cauză.
Strategiile de marketing viral sunt utilizate cu succes şi în România. Două bune exemple în acest sens sunt campania de rebranding pentru Acasă TV sau campania cu care Traian Băsescu a candidat la preşedentie.


Campania pentru postul de televiziune Acasă TV a purtat numele de “Hacking Acasa.ro”. Una dintre etapele campaniei de rebranding pentru http://www.acasa.ro şi anume lansarea propriu-zisă de relansare a portalului, concepută ca o simulare a unui atac informatic, a fost o metodă de marketing viral. Cu o durată de numai patru ore, campania “Hacking Acasa.ro” s-a dovedit a fi de un real succes, ea trezind atât interesul cât şi îngrijorarea anumitor utilizatori. Conform statisticilor Trafic.ro, portalul Acasa.ro are un trafic de peste 1,3 milioane de vizitatori unici şi circa 17 milioane de afişări lunar;


În ceea ce priveşte campania cu care Traian Băsescu a candidat la funcţia de Preşedinte al României (www.basescu.ro), spre deosebire de Adrian Năstase, Băsescu a avut o campanie dinamică, incisivă (“Guerilla SMS”, “Guerilla Digitală”), care a folosit din plin conceptul de marketing viral. S-au folosit de filmuleţe, parodii, mesaje, desene, fotografii care, o dată primite, sunt trimise mai departe prietenilor de către fiecare utilizator în parte;


Cristina Gherghe

Advertisements

Actions

Information




%d bloggers like this: