Utilitatea marketingului viral

6 01 2009


Majoritatea cercetatorilor considerã cã termenul de marketing viral a fost adoptat de capitalistul Steve Jurvetson în 1997 pentru a descrie obiceiul celor de la Hotmail de a ataşa reclama în mailurile cãtre utilizatori.


Marketingul viral se refera la acea tehnicã de marketing care foloseşte pre-existenţa unor reţele sociale pentru a produce creşteri exponenţiale ale nivelului de conştientizare a unui brand, prin auto replicarea procesului de virusare, în analogie cu rãspandirea viruşilor pentru calculatoare. Replicarea procesului de virusare înseamna de fapt imitarea unei virusări, locul virusului fiind luat de mesajul de marketing lansat printr-o campanie de marketing viral. Mijlocul prin care se transmit mesajele sunt oamenii, în stare de perfectă conştienţă. Conform Asociaţiei Americane de Marketing, marketingul viral constituie un fenomen care înlesneşte şi încurajează oamenii să transmită mai departe un mesaj de marketing. A fost denumit viral datorită numărului mare de persoane expuse unui mesaj care imita perfect procesul transmiterii unui virus de la o persoană la cealaltă
Marketingul viral este popular datorită uşurinţei cu care se poate executa o campanie, a unei bune targetări şi a unei rate de răspuns ridicată şi foarte rapidă. Punctul forte al acestui tip de marketing îl constituie capacitatea de a obţine un număr foarte mare de oameni interesaţi într-un timp foarte scurt.


Deşi această legatură cu procesul de virusare are o conotaţie negativă, totuşi marketingul viral reprezintă o modalitate de a atrage foarte mulţi clienţi cu nişte costuri foarte reduse, şi acest lucru transformă marketingul viral în ceva pozitiv pentru orice afacere.
Marketingul viral se bazează pe o rată cât mai ridicată a celor care trimit mesajul mai departe, fie că este vorba de marketingul tradiţional, de internet marketing sau chiar mai recent de viral mobile marketing.
În cazul marketingului pe internet, răspâdirea mesajului se poate face cu ajutorul unui e-mail, blog, website, link, e-book, etc. Dacă un procent cât mai mare de potenţiali sau actuali clienţi trimit(forwardează) mai departe mesajul de marketing cât mai multor recipienţi(prieteni, rude colegi), atunci creşterea numărului de receptori ai mesajului este una exponenţială. ezultatul este mărirea numărului celor care primesc mesajul, la nişte costuri reduse, unii specialişti susţinând chiar că aceste costuri ar fi nesemnificative în raport cu rezultatele aduse.


În campaniile de marketing viral pot fi folosite mai multe tipuri de mesaje virale, cât şi mai multe cãi de transmitere a acestora. Exista 5 tipuri de mesaje virale :
• Pass-along: Un mesaj care încurajeazã utilizatorul sã trimitã mesaje altora.
• Incentivised viral: Oferă recompense pentru furnizarea de adrese. Aceasta poate creşte numărul de referreri în mod dramatic.
• Undercover: Un mesaj viral prezentat ca o pagină deosebită, fără incitări evidente către linkuri sau pass along. Datorită cantităţii mari de conţinut neobişnuit pe internet, acesta poate fi tipul viral cel mai greu de depistat.
• Reclame sau mesaje “Edgy Gossip/Buzz marketing” care crează controversă prin încălcarea regulilor de bun simţ şi gust. Discuţiile rezultate din controversă pot fi considerate publicitate buzz şi word of mouth.
• Serviciile Anonymous matching au nevoie ca fiecare utilizator să creeze o listă confidenţială de prieteni şi cunoştinte pe care sunt interesaţi să le întâlnească. O potrivire (match) are loc dacă obiectul afecţiunii lor, de asemenea, se loghează şi îi adaugă în lista lor secretă. Majoritatea acestor servicii permit userilor să trimită mailuri anonime altor persoane ca să-I anunţe că altcineva are o pasiune pentru ei. Un sistem folosind această metodă, eCRUSH, 20% dintre căsuţele de mail îşi fac conturi ale lor.
Printre metodele de transmisie se numără următoarele:
• Word of Web: Tastând într-un formular web care converteşte informaţia în mail, trimiţând-o către căsuţa de mail.
• Word of E-Mail: Cel mai cunoscut tip: înaintarea mailurilor, cum ar fi glume, chestionare şi poze “compromiţătoare”
• Word of mouth
• Word of IM: Probabil cu rată de răspândire cea mai mare, hyperlinkuri sunt trimise prin servere de mesaje instant cum ar fi AIM, ICQ, MSN, Yahoo!, sau Google IM. Această metodă este populară printre tineri
• Reward for Referrals: Uneori, compania de marketing oferă recompensă pentru referirea clienţilor, încurajând folosirea metodelor de mai sus
• Communications Protocol: In radio amatorism, operatorii de la ambele capete ale unei conversaţii schimbă carduri QSL. Protocolul comunicaţiei se aşteaptă ca fiecare persoană să transmită informaţiile QSL celeilalte persoane.


În concluzie, marketingul viral poate fi un excelent instrument de marketing, atât pentru generarea unor vânzări record cât şi pentru întărirea sau construirea imaginii unui brand, atât timp cât campania este una de succes.Marketingul viral are avantajul că poate fi combinat cu metodele tradiţionale de marketing, este ieftin şi poate aduce audienţe record. Dacã însã, campania nu respectã anumite reguli, dacã informaţiile aduse nu sunt de calitate, conţinutul mesajului nu este unul atractiv pentru client, marketingul viral acţioneazã în sens opus, nu numai prin transformarea campaniei într-un eşec, dar dauneazã imaginii companiei, şi acest lucru cu greu poate fi cu greu şters din mintea consumatorului.


Surse:
Marketing viral şi publicitatea virală, în Imposibil, http://www.imposibil.ro/viral_marketing.html


Key rules for viral marketing campaigns, în Avangate, 25 februarie 2008, http://www.avangate.com/articles/viral-marketing-122.htm


Cristina Gherghe

Advertisements

Actions

Information




%d bloggers like this: