Alternative de integrare a CSR în cadrul companiei

7 01 2009

Literatura de specialitate relevă patru alternative de a integra activităţile de responsabilitate socială în cadrul unei companii. Modalităţile de a integra activităţile de CSR în cadrul firmei sunt clasificate în funcţie de două dimensiuni. Prima dimensiune este dată de orientarea către piaţă – orientare condusă de piaţă (market driven) şi orientare conducătoare de piaţă (market driving), iar cea de a doua corespunde strategiei de formulare şi implementare a procesului: strategic sau tactic.

Alternativa 1: orientarea strategică conducătoare de piaţă prin integrarea CSR în formularea strategiei corporaţiei. În conformitate cu această alternativă activităţile de responsabilitate socială corporativă reprezintă o platformă pentru formularea viziunii, misiunii şi valorilor corporaţiei şi pentru a construi competenţe distincte faţă de concurenţă. Obiectivul este acela de a impune o identitate a companiei responsabile social şi de a obţine avantaje competitive faţă de concurenţă.

Alternativa 2: orientarea strategică conducătoare de piaţă prin integrarea CSR în formularea strategiei de marketing. Alternativa a doua presupune dezvoltarea activităţilor de responsabilitate socială corporativă drept un fundament în elaborarea segmentării pieţei, targetării/ţintirii, diferenţierii şi poziţionării. Scopul acestei alternative fiind acela de a crea mărci responsabile social ale companiei.

Alternativa 3: orientarea tactică condusă de piaţă prin integrarea CSR în implementarea strategiei corporaţiei. Această alternativă se materializează prin adoptarea activităţilor de CSR drept un scop competitiv, competenţă sau platformă competitivă pentru a face faţă concurenţei de pe piaţă şi a te diferenţia de ea. Obiectivul este de a dezvolta o imagine a corporaţiei responsabilă din punct de vedere social.

Alternativa 4: orientarea tactică condusă de piaţă prin integrarea CSR în implementarea strategiei de marketing. Conform acestei alternative, activităţile de CSR sunt integrate în cadrul mixului de marketing. Intenţia acestei alternative este de a demonstra atenţia corporaţiei acordată problemelor sociale prin practicile de marketing pe care aceasta le implementează, care ţin de dezvoltarea produsului, de preţ, de comunicare şi de distribuţie.

Sursa: Adel El-Ansary, Annette Cerne, An Integrative Framework for Evolving A Socially Responsible Marketing Strategy, Lund Institute of Economic Research, Working Paper Series, 2005, 7, 1-11.


Iuliana Mânză

Advertisements

Actions

Information




%d bloggers like this: