Poveştile în marketing

7 01 2009

Oamenii decodează mesajele şi informaţiile pe care le primesc şi experienţele pe care le trăiesc, asimilându-le cu diferite poveşti. Acest fapt a favorizat transformarea poveştilor într-un element cheie în marketing. Implicarea consumatorului într-un act narativ dinamic, alături de eroi şi personaje memorabile, transformă interacţiunea cu brand-ul într-o experienţă unică, remarcabilă. Marketingul narativ este tot mai des folosit de specialişti pentru că oferă mijloace optime de a atrage şi antrena publicul ţintă. Un brand este cu atât mai puternic şi mai plin de înţelesuri cu cât povestea acestuia este mai apropiată de povestea consumatorului şi cu cât cele două poveşti au numeroase puncte comune.

Astfel, provocarea companiilor şi a brand-urilor este aceea de a-şi spune propria poveste, atât în mediu intern, cât şi în cel extern, într-o manieră cât mai inovatoare, incitantă, veridică şi compatibilă cu brand-ul. Consumatorul implicat în poveste se transformă, la nivel subconştient, în personaj al poveştii, ceea ce înseamnă că fiecare consumator se imaginează pe sine ca fiind parte constitutivă a brand-ului.

Poveştile sunt noile elemente de diferenţiere în strategia de marketing a brand-urilor. Elementele mixului de marketing îşi păstrează importanţa, însă e nevoie de poveşti pentru a stabili o legătura la nivel emoţional între brand şi consumator. Motivaţia de a alege un brand sau altul, pe o piaţă cu infinite posibilităţi de alegere, rezidă în această legătură afectivă.

De asemenea, poveştile ajută la cristalizarea memoriei colective sau a ceea ce Carl Gustav Jung numeşte „inconştient colectiv” şi au un rol definitoriu în formarea grupurilor, întrucât expun valori, norme, principii, aşteptări în jurul cărora se coagulează viitoarele comunităţile. Astfel, brand-ul ca poveste este asimilat de comunitate şi devine un element al memoriei colective.

Iuliana Mânză

Advertisements

Actions

Information




%d bloggers like this: