Recenzie: „The Tipping Point; cum lucruri mici pot provoca schimbări de proporţii”, Malcolm Gladwell

7 01 2009

Cartea lui Malcolm Gladwell face parte cu siguranţă din seria cărţilor pe care un specialist în marketing trebuie să le citească. „The Tipping Point” tratează modalităţile de apariţie, de propagare şi factorii care provoacă epidemiile sociale. Prin intermediul a numeroase exemple (povestea lui Paul Revere care a prevenit americanii de venirea trupelor engleze, succesul mărcii de încălţăminte Hush Puppies şi Airwalking, declinul crimei în New York), Gladwell face o analiză a epidemiilor sociale şi identifică pattern-uri pe care cititorii le pot folosi ulterior în construirea unei strategii de marketing.
the-tipping-point

Epidemiile sociale au trei caracteristici majore: contagiozitatea, faptul că anumite cauze minore pot avea efecte majore şi caracterul instantaneu al schimbărilor.

Lucrarea detaliază cauzele pentru care unele idei, comportamente sau produse declanşează epidemii, iar altele nu, ne învaţă cum să îi facem pe oameni să vorbească despre produsul nostru, ne ajută sa construim mesaje virale autentice. Astfel, cei trei factori declanşatori ai epidemiilor sociale sunt: legea minoritarilor conform căreia există persoane cu o înzestrare socială deosebită ce au un rol însemnat în propagarea epidemiilor, aderenţa sau modalitatea prin care captezi atenţia consumatorilor – ideea, mesajul trebuie să fie memorabile, irezistibile şi să motiveze oamenii să acţioneze – şi forţa contextuală de care trebuie să ţinem cont întrucât epidemiile sunt profund influenţate de condiţiile şi circumstanţele de timp şi loc în care se produc.

Dincolo de cazurile concrete analizate de autor, cartea aduce un aport cognitiv substanţial prin abundenţa de prezentări ale unor cercetări ce ilustrează diferite teorii sociologice. Astfel, cititorul poate să decripteze şi să înţeleagă fenomenele sociale ce se produc la tot pasul, deschizându-i noi perspective şi orizonturi.

Malcolm Gladwell, „The Tipping Point; cum lucruri mici pot provoca schimbări de proporţii”, Bucureşti: Publica, 2008.

Iuliana Mânză

Actions