Bursa Brandurilor. Episodul VII (Confruntarea răcoritoarelor)

8 01 2009

Coca Cola: reclame emoţionante de Crăciun, durere de stomac, cafea alternativă, prezentă în orice magazin. Aşa ar începe pentru mine un mind mapping Coca Cola. Spectaculoasă istorie a unui brand devenit referenţial pentru studiile de caz şi analizele de marketing, adunând cu timpul multe şi puternice voci atât în rândul admiratorilor, denigratorilor, cât mai ales al competitorilor! În orice ecuaţie a meselor de sărbătoare intra, invariabil, la categoria băuturi răcoritoare: la petrecerile studenţeşti, la masa de Crăciun, la nunţi şi botezuri, la comanda pentru gaşca din club şi lista poate continua. Totuşi, trendul alimentaţiei sănătoase pare să lovească puternic sub centura Coca Cola. Rezultatele BrandRate pe categoria băuturi răcoritoare surprinde configuraţia acestor branduri la nivelul percepţiei consumatorilor români. Din această perspectivă, Coca Cola pare un brand al contrastelor. Departe de podium pe indicii de Calitate, Raport calitate-preţ, Recomandare şi Comunicare, Coca Cola renaşte ca pasărea Phoenix în fruntea plutonului în ceea ce priveşte rata de Satisfacţie (28,2), devansând considerabil ocupantul locului secund (Pepsi, 8,3). Mai mult decât o victorie individuală, această răsturnare de clasament pare un succes de echipă, băuturile răcoritoare carbogazoase (Coca Cola, Pepsi, Fanta, Frutti Fresh) marcând o victorie de moral în faţa celor necarbogazoase (Prigat, Santal, Cappy, Giusto), care îşi împart primele poziţii pe ceilalţi indici. Singura excepţie este tot din marea familie Coca Cola Co: Fanta, care reuşeşte să se menţină în primele 3 locuri pe majoritatea indicilor (locul II la capitolul Recomandare, locul III pe indicii Calitate, Comunicare, Raport calitate-preţ, rata de Satisfacţie), devenind astfel leaderul „acidulatelor”. Şi, în final, să dăm Cezarului ce e al Cezarului, recunoscând victoria Prigat în olimpiada băuturilor răcoritoare la probele de Calitate, Comunicare şi Raport calitate-preţ şi amintind evoluţia foarte bună pentru Santal (ocupant al locului secund în ierarhia Calităţii, Comunicării şi Raportului calitate-preţ şi câştigător al uneia dintre cele mai râvnite poziţii: locul I la Recomandare). Şi iată cum, pe o piaţă dinamică, aparent foarte aglomerată, e loc pentru fiecare! Rămâne de văzut dacă şi cine se mulţumeşte cu locul pe care îl ocupă.
coca-cola

Sursele de date: www.standard.ro

Diana Simion (Dumitriu)

Advertisements

Actions

Information




%d bloggers like this: