Cultural Creatives: Cercetări privind evoluţia valorilor în societatea românească

8 01 2009

Sunt aproape sigură că primul gând care vă trece prin minte la citirea acestui titlu va fi: ce legătură are această carte cu industria marcom-ului? Surprinzător sau nu….din punctul meu de vedere are…

În primul rând pentru că este una dintre cele mai noi cercetări având ca punct de pornire societatea romînească şi valorile acesteia, în al doilea rând pentru ca tratează un subiect „la modă” care va fi aprofundat în următorii ani: conceptul de „cultural creatives” în contextul globalizării şi al relativismului cultural şi în al treilea rând pentru că o parte dintre cercetările care stau la baza acestei lucrări îşi găsesc aplicabilitatea şi în domeniul marketingului.

Punctul de plecare al lucrării, coordonate de Paul Dobrescu şi la care a contribuit o parte din corpul didactic al Facultaţii de Comunicare şi Relaţii Publice, SNSPA, l-a constituit apariţia în 2000 a studiului The Cultural Creatives: How 50 Million People are Changing the World, aparţinând autorilor americani Paul H. Ray şi Sherry Ruth Anderson. Autorii vorbesc despre apariţia unei subculturi: cultural creatives, care promovează valorile postmoderne şi stiluri de viaţă diferite de cele ale modernilor sau tradiţionalilor, celelalte două categorii analizate.

Cercetarea de pe teritoriul României a urmărit să vadă în ce măsură această subcultură şi-a făcut apariţia şi prin ce se diferenţiază ţinând cont şi de valorile româneşti. Iată câteva caracteristici ale celor trei categorii pentru a vă face o idee despre diferenţele dintre tradiţionali (menţinerea rolurilor tradiţionale în familie, respectul pentru cei în vârstă, perspectivă rigidă asupra societăţii), moderni (caracterizaţi de pragmatism, materialism, egalitate în drepturi) şi cultural creatives:preferinţa pentru autenticitate şi experienţa personală, perspectiva holistă, idealismul şi o atitudine activă în plan social, dorinţa de actualizare a sinelui, importanţa relaţiilor personale şi dorinţa de a reconstrui comunitatea, responsabilitatea în privinţa mediului şi a consumului, atracţia faţă de ceea ce este nou şi exotic.

Acum că v-aţi făcut o idee despre diferenţele dintre cele trei categorii voi orienta prezentarea către partea de marketing, capitolul “Consumul ca virtute. Cum se reconstruiesc valorile individuale şi comunitatea sub presiunea culturii globale”, de Mălina Ciocea, atingând în anumite puncte şi astfel de idei.

Trăim într-o societate a consumului, totul în jurul nostru ne îndeamnă către diverse achiziţii şi nu cred că trece zi în care să nu cumpărăm câte ceva. De ce e important să ţinem cont de această clasificare? Pentru că obişnuinţele de consum diferă în cazul celor trei categorii şi pentru că modul în care ne vom atinge publicul ţintă va fi diferit în funcţie de aceste carcteristici.

Creativii culturali rămân consumatori, dar nişte consumatori cu stil. Creativii culturali consumă altceva decât majoritatea: consumă mai puţine produse convenţionale, dar sunt interesaţi de produse din materiale reciclate sau de muzica budha bar sau chill out. Cei mai mulţi dintre ei sunt consumatori agresivi de arte şi cultură. Sunt genul consumatorilor grijulii: careful consumers , sunt cei care citesc etichetele şi care preferă hrana organică în locul produselor din supermarket, sunt cei pentru care CSR-ul contează făcând diferenţa dintre un produs sau altul. Spre deosebire de moderni, pentru care consumul vine ca o răsplată pentru felul în care au reuşit să domine lumea, cultura modernă – o cultură a consumului, fiind modalitatea prin care modernii îşi exprimă dominaţia, creativii culturali sunt orientaţi mai puţin catre caracteristicile materiale ale produsului şi mai mult catre cele emoţionale, catre nevoile pe care produsul respectiv reuşeşte să le sarisfacă. Accentul se mută de pe produs pe consumator, de pe aspectele economice ale produslui pe aspectele emoţionale ale acestuia,marketingul îndreptându-se către un marketing al relaţiei dintre produs şi consumator.

Iar acestea sunt doar câteva dintre caracteiosticile cu mare potenţial de exploatare de către marketeri în viitor…

Interesant de citit: http://www.culturalcreatives.org/

Anca Stefaniţă

Advertisements

Actions

Information




%d bloggers like this: