Internet cu ziare bonus

10 01 2009

Mirosul proaspăt de cerneală tipografică al primului ziar răsfoit, paginile lucioase şi colorate ale primei reviste (post)moderne, click-ul curios pe paginile primului ziar online: sunt bucurii naive ale unui cititor care ştie că mass media înseamnă mai mult decât televiziune.

ziare-si-tv

Moment istoric pe frontul de vest mass media: potrivit unui studiu realizat de Pew Research Center pe 2008, Internetul a surclasat pentru prima dată presa scrisă în topul surselor de informare preferate de americani. Deşi îşi păstrează poziţia de lider detaşat, televiziunea cedează din procente (70% în 2008, faţă de 74% în 2007) fratelui mai mic, Internetul, care înregistrează o creştere semnificativă de 16 procente (de la 24% în 2007, la 40% în 2008). Mai mult, un studiu Deloitte realizat în 2008 arată că în Statele Unite, consumul de TV scade proporţional cu vârsta telespectatorilor, tinerii cu vârste între 14 şi 25 de ani urmărind programele TV timp de 10,5 ore pe săptămână, comparativ cu 15,1 ore petrecute în faţa televizorului de cei cu vârsta cuprinsă în intervalul 26-42 de ani. Prinsă în acest joc de putere, deşi presa scrisă câştigă un procent (de la 34% în 2007, la 35% în preferinţele americanilor în 2008), această tendinţă crescătoare păleşte în faţa rocadei preferinţelor, internetul reuşind să devanseze vechiul pion pe tabla mass media. E victoria simbolică a Internetului adolescent, aflat în plină perioadă de pubertate ca sursă de informare.Trebuie remarcată însă şi contribuţia presei scrise, care, prin dezvoltarea site-urilor ziarelor, a redirecţionat o parte din procentele sale câştigătorului. Presa scrisă online e deci un hibrid care face ca liniile de demarcaţie dintre cei doi competitori, Internet vs ziare, ca şi lupta procentelor să fie relative.

Dincolo de toate, ascensiunea Internetului, declinul televiziunii şi stabilitatea ziarelor par să fie tendinţele care se propagă dinspre vest, acest reflux TV prevestind poate şi o schimbare de paradigmă, care să aducă în prim plan the society of cultural creatives. Sunt schimbări care vor antrena modificări şi reorientări ale strategiilor de marketing, care să răspundă configuraţiei preferinţelor consumatorilor pentru o sursă de informare sau alta. Dar calea până la apusul acestei „societăţi de dresaj colectiv în vederea consumului”, cum o numea Baudrillard, controlată de la cârma televiziunii, pare încă destul de lungă şi anevoioasă.

Sursele de date: www.standard.ro

Diana Simion (Dumitriu)

Advertisements

Actions

Information




%d bloggers like this: