Conceptul de “Silver Bullet”

11 01 2009


De ceva timp încoace, economia şi preferinţele consumatorilor devin din ce în ce mai tribale. Cel mai bun exemplu este cel al societăţii americane, care devine din ce în de mai segmentată în ceea ce priveşte alegerile făcute în grupuri sociale. Oamenii devin din ce în ce mai legaţi de preferinţele grupului social de care aparţin, având tendinţa de a considera corect, de calitate, numai acel produs preferat de întreg grupul.

Această tendinţă a societăţii americane generează crearea de sub-grupuri economice, sub-grupuri care reprezintă un interes major pentru oamenii de marketing şi media. Motivele pentru care se întamplă acest lucru sunt, în primul rând faptul că preferinţele care caracterizează grupul sunt evidente şi devin cuvânt de lege pentru membrii grupului, în al doilea rând, preferinţele unui anume grup vor fi în totală opoziţie cu preferinţele altor grupuri.


Această caracteristică socială este din plin exploatată de marketingul tribal şi trebuie să reprezinte un punct de maxim interes pentru marketeri. În crearea unei eficiente strategii de marketing tribal, marketerii trebuie să ţină de ceea ce este numit „silver bullet”. Acest concept defineşte acel brand care reuşeşte să devină nr 1 în lista preferintelor grupului, brandul care va fi asociat grupului. Mai mult, un brand „ silver bullet” este asociat unei manifestări universale a aspiraţiilor umane (curaj, competenţă, putere, inteligenţă) sau a sentimentelor: dragoste, fericire, bunătate, respect. Calitatea acestui tip de brand este că atribuie produsului un sentiment sau o idee, care va fi împărtăşită de membrii grupului. Pentru a putea câştiga în acest joc al brandurilor silver bullet, companiile trebuie să îşi creeze o imagine impecabilă, o cultură a brandului pe care să o promoveze.

Trei paşi sunt extrem de importanţi în crearea unei culturi de brand, pentru a putea atinge nivelul de silver bullet brand:


1. determinarea adevărurilor valabile care caracterizează compania
2. determinarea a ceea ce este important pentru consumator
3. determinarea a ceea ce este distinctiv pentru grupul social căruia i se adresează brandul


Este destul de dificilă atingerea nivelului de silver bullet, dar nu este imposibil. Iată câteva exemple de reuşită, şi valorile pe care le-au promovat:
• Wal-Mart – valoare.
• Coca-Cola – răcoritor.
• Tiffany’s did – dragoste.
• Dell – competenţă.
• Jeep did – libertate.
• Frito-Lay – gust.
• Volvo – siguranţă.
• Disney World – distracţie.
• McDonald’s – consistenţă.


Crearea unei strategii pentru silver bullet este extrem de dificilă. Necesită încredere şi disciplină, relaţionare permanentă cu publicul/ grupul social, dar şi rezistenţă la critici aspre venite din partea altor triburi sociale.


Cristina Gherghe

Advertisements

Actions

Information




%d bloggers like this: