Marketing tribal – Apocalipto marketing :)

11 01 2009

Am ales acest tip de marketing pentru articolul meu din curiozitate. Recunosc că nu ştiam la ce se referă termenul şi că, sub influenţa unui film de Mel Gibson vizionat recent, îmi imaginam tot felul de pigmei şi peisaje exotice numai la auzul termenului de marketing tribal. Despre marketingul tribal nu am găsit atât de multe infomaţii on-line pe cât m-aş fi aşteptat. Ce este totuşi marketingul tribal? Fraza care mi-a răspuns la întrebare am găsit-o pe un blog de marketing, evident: “Marketingul tribal a apărut şi s-a dezvoltat în Franţa în jurul anului 1992 ca răspuns la metodele clasice de marketing. Ideea lui o constituie exploatarea „aparteneţei la un grup” bazat pe aceleaşi interese. Fundaţia marketingului tribal stă în folosirea noilor metode dezvoltate de tehnologia informaţiei în special exploatarea bazelor de date.”[1]

Cu alte cuvinte, se exploatează instinctul uman gregar. Este într-adevar o mare uşurare să nu trebuiască să te gândeşti care îti sunt principiile, valorile şi priorităţile şi să fii “liber” să trăieşti după regulile gata stabilite şi oferite, de cele mai multe ori gratuit, de către vreo comunitate sau vreun grup. Oamenii îsi doresc să aparţină unui grup şi să se identifice cu valorile sale, care par mai importante atunci cand sunt susţinute de un număr mare de oameni. Acest instinct a fost sesizat înca din cele mai vechi timpuri de către caţiva indivizi deştepţi care au creat societăţile secrete gen francmasoneria, cluburi de lux cum ar fi Harvard sau Oxford, societăţile literare şi de ce nu chiar marile religii ale lumii. Oameni mai deşepţi şi-au dat seama că, în general, individul uman nu apreciază ceea ce primeşte gratuit, aşa că au introdus taxe pentru a intra în anumite grupuri exclusiviste. Şi aici se aplică regula generală a produselor de lux : cu cât e mai scump, cu atât e mai bun. Şi cum orice lucru bun ori e puţin, ori e scump, ori e imoral, oameni şi mai deştepţi au întemeiat nişte comunităţi care să reunească cel puţin două din calităţile pomenite anterior, ca de exemplu grupuri cu număr fix de membrii şi cu o taxă lunară piperată.  Oamenii vor să fie ca ceilalţi, dar vor să şi iasă în evidenţă. Ceilalţi le oferă un mediu sigur de a fi în centrul atenţiei. Marketingul tribal se foloseşte de grupuri, dar implică şi ideea că fiecare client e unic şi tratat individual. Şi, desigur, marketingul tribal nu serveşte profitabilităţii firmei, ci serveşte intersele grupui în general şi ale individului în special. Cel puţin teoretic. Clienţii care aparţin unui club sau unei comunităţi au privilegii care includ reduceri promoţionale, locuri mai bune în restaurant, note informative lunare sau săptămânale, petreceri private şi luxoase, posibilitatea de a lua parte la conducerea lumii sau garanţia unui loc in Rai. 😀

În încheiere, ca să definesc pe scurt marketingul tribal şi să mi-l fixez mai bine ca termen: se porneşte de la grup şi se foloseşte forţa de persuasiune a maselor pentru a se ajunge la client, ca un fel de şaman/conducător care împuie capul tribului cu tot felul de reguli şi lucruri care trebuie făcute, nu pentru profitul personal, desigur, ci pentru grup şi individ.


[1]

http://opiniamea-vinti.blogspot.com

Cristiana Ciocănel

Advertisements

Actions

Information




%d bloggers like this: