Marketingul social pune sângele în mişcare

14 01 2009

Dacă marketingul reprezintă cel mai adesea instrumentul folosit pentru a diferenţia produsele şi seriviciile unei companii de cele ale concurenţei, de a le spori atractivitatea în faţa potenţialilor clienţi şi implicit a creşte vânzările şi profitul, marketingul social urmăreşte obţinerea unui efect benefic la nivelul societăţii, prin încurajarea unor atitudini şi comportamente adecvate¹. Adesea programele de marketing social sunt iniţiate de organizaţiile non-profit sau de agenţii guvernamentale, însă nu exclud şi implicarea voluntară a organizaţiilor cu scop lucrativ în măsura în care prin aceasta nu se urmăreşte în mod direct obţinerea unui profit, în acest caz putând exista totuşi o serie de controverse, mai ales în ceea ce priveşte credibilitatea gestului². Poate cel mai important rol al marketingului social este de a realiza o informare corectă a publicului asupra unei disfuncţii sociale, pentru a fi receptiv şi a se implica în soluţionarea acesteia. În acest scop se operează cu valori morale şi se face apel la solidaritate şi simţ civic.

În ultimii ani au fost demarate o serie de campanii în România pentru a încuraja populaţia să doneze sânge în scopuri umanitare, răspunzând la solicitările Ministerului Sănătăţii, în instituţiile sale fiind necesară o cantitate aproape dublă de sânge decât cea obţinută în prezent, pentru a deservi pacienţii. Campania „O şansă pentru viaţă“, începută din 2008, organizată de către Asociaţia REACT şi Uniunea Naţionala a Studenţilor din România, în parteneriat cu Ministerul Sănătăţii şi Fundaţia Donatorilor Benevoli de Sânge şi având ca sponsori companiile Vodafone şi Coca-Cola, a urmărit tocmai încurajarea acestui comportament civic şi poate fi considerată un exemplu de marketing social. Campania s-a bucurat de popularizare prin afişe expuse în cadrul centrelor universitare şi a spitalelor, comunicate de presă, apariţii în diverse publicaţii, realizarea unui site dedicat, iar mai recent prin difuzarea unui spot TV, toate menite să sensibilizeze publicul larg. Pe site sunt prezentate informaţii complete asupra necesităţii acestei acţiuni, dar şi menite să corecteze imaginea preconcepută asupra riscurilor la care pot fi supuşi donatorii. Persoanele care doresc să se implice în această campanie pot opta pentru a dona sânge, pentru a participa ca voluntar în acţiunile specifice sau pentru a promova mesajul campaniei. În plus este indicată şi reţeaua naţională a centrelor de transfuzii, iar pentru orice informaţie suplimentară, utilizatorii pot contacta organizatorii.³ Astfel se urmăreşte cooperarea cu părţile interesate, sunt utilizate toate canalele disponibile pentru a ajunge la publicul-ţintă, iar efectele campaniei pot fi măsurate cu acurateţe.

Surse:
¹http://www.social-marketing.com
²http://www.responsabilitatesociala.ro/marketingul-social.html
³http://www.pentruviata.com
http://www.doneazasange.ro

Alexandru David

Advertisements

Actions

Information




%d bloggers like this: