Companiile au de câştigat din marketing-ul social?

16 01 2009

Ce este de fapt marketing-ul social? Marketingul în domeniul social sau nelucrativ, în care nu se produc sau prestează bunuri şi servicii destinate comercializării, ci se vehiculează idei cu scopul de a declanşa comportamente sociale ce vizează o cauză socială. Focusul principal al programului îl constituie schimbarea de comportament. De obicei, comportamentele vizate de o campanie trebuie să fie strâns legate de probleme grave ale societăţii. O campanie de marketing social este potrivită atunci când între profilul companiei şi problema socială există o legătură. Alegerea unei probleme şi a unui comportament care să fie schimbat trebuie să ţină seama de profilul companiei, dar şi de modelul ei de business. Un motiv pentru a face o campanie de marketing social ar fi dacă problema pe care o abordează compania ar fi foarte importantă pentru clienţii săi. Un alt motiv pentru a te implica într-o campanie de marketing social ar fi dacă vânzările tale ar avea de câştigat de pe urma schimbării de comportament. Pentru cele mai mici companii însă, locale, CSR-ul este, de cele mai multe ori, asimilat cu o ocazie de a-şi face PR, în schimbul donării de bani sau de bunuri, de exemplu.

Programele de CSR (Corporate Social Responsibility) pot fi împărţite diferit conform mai multor tipologii. Din perspectiva unui comunicator, cea mai utilă este tipologia realizată de Philip Kotler şi Nancy Lee în cartea “Corporate Social Responsibility: Doing the Most Good for Your Company and Your Cause”.
– Promovarea unei cauze
– Marketing legat de o cauză
– Marketing social
– Acţiuni filantropice
– Voluntariat în comunitate
– Practici de afaceri responsabile social

Cele mai des întâlnite probleme care fac ţinta campaniilor sociale ţin de:
– Ameninţări la adresa vieţii sau a siguranţei (ex. siguranţa în trafic, violenţa în familie, pregătirea în vederea dezastrelor naturale, prevenirea accidentelor etc.)
– Sănătate (ex. cancer la sân, tulburări de alimentaţie, diabet, afecţiuni ale inimii, HIV etc.)
– Mediu (ex. folosirea pesticidelor, poluarea aerului, reciclarea, protejarea rezervaţiilor naturale etc.)
– Implicarea civică (ex. voluntariat, participarea la vot, donarea de sânge, prevenirea crimelor sau a infracţiunilor etc.)

Larisa Ioniţă

Advertisements

Actions

Information




%d bloggers like this: