Crocs sau Idee simpla=Succes urias

16 01 2009


Botinele Crocs au revolutionat de-a dreptul ideea de marketing. De fapt, as putea chiar sa numesc strategia lor, una de marketing involuntar. Imagini cu fostul presendinte al SUA, George W. Bush pregatit sa iasa la o plimbare cu bicicleta, imbracat lejer si incaltat cu…o pereche de saboti Crocs Cayman au facut turul mapamondului si ziarelor.


De fapt ce sunt si cine a creat papucii de 29,99 dolari pe care i-a incaltat liderul lumii libere? Crocs reprezinta pentru industria incaltamintei ceea ce Broscuta produsa de Volkswagen a reprezentat pentru industria auto, triumful functionalului asupra esteticului: cea mai mare parte a relatarilor legate de pantofii Crocs insista atat asupra urateniei acestora cat si asupra succesului de care s-au bucurat. Si au fost cu atat mai revolutionari si nonconformisti cu cat s-au folosit de un simbol de odinioara al luxului, crocodilul. Ei bine, aceasta noua si tanara familie de crocodili sunt pe piata din 2003 si a insemnat pentru initiatorii ideii o afacere de 400 de milioane de dolari.


Fostii papuci pentru marinari (fiind practici si comozi) au fost transformati de trei prieteni inventivi, canadieni, in noul must have in materie de incaltaminte. Chiar daca nu au avut parte de o promovare intensa prin mijloace clasice de marketing; recomandarile medicilor, asistentelor medicale, gradinarilor, postasilor, bucatarilor sau comis-voiajorilor, in general ale persoanelor obligate sa stea mult timp in picioare, au sporit numarul doritorilor de saboti confortabili si usori (cantaresc sub 170 de grame). Astfel, notorietatea sabotilor a crescut simtitor. Vedete precum Al Pacino, Val Kilmer, Alicia Silverstone, Teri Hatcher, Halle Berry sau Jack Nicholson au aparut la un moment dat purtand Crocs.


In iunie 2004, Crocs Inc. a cumparat Foam Creations, pentru a-si asigura exclusivitatea asupra materialului din care sunt fabricati sabotii, o rasina sintetica numita croslite. Crocs ajunge o companie cu 3.500 de angajati, 17.500 de puncte de vanzare in 80 de tari si sase unitati de productie. De promovare se ocupa si colaborarea cu Disney, Nickelodeon, Warner Bros iar Crocs Inc. produce incaltari pentru Google, Tyco, Flexotronics sau LA Lakers.


Designul lor s-a inbunatatit simtitor odata cu lansarea accesoriilor pentru Crocsi, numite Jibbitz, aceasta fiind ideea unei familii din statul american Colorado. Se pare ca si acestora Crocsii le-au purtat noroc, pentru ca cifra lor de afaceri lor se apropie vertiginos de 3 milioane de dolari. Intrebarea care ma macina: A fost strategie pura sau noroc chior?!


Razvan Sebastian Pascu

Advertisements

Actions

Information




%d bloggers like this: