Etica şi reclama adresată copiilor

16 01 2009


Aristotel afirma că etica te ajută să înţelegi ce ar trebui să faci şi de la ce ar trebui să te abţii . Dincolo de aceasta, etica în marketing vizează aplicarea normelor şi principiilor morale practicii de marketing. Dacă normele legislative fac delimitarea între ce este legal şi ceea ce este în afara legii, etica merge dincolo de acest aspect, delimitând ce este moral, de ceea ce e lipsit de moralitate, chiar dacă este legal. O analiză a aspectelor etice a tot înseamnă mixul de marketing poate viza orice etapă a acestuia, de la conceperea produsului până la etapa de reciclare a ambalajului. Cert este că victima oricărei acţiuni non-etice a tot ce înseamnă marketingului unui produs este cu siguranţă cumpărătorul.


…Acum câteva zile eram intr-un hypermarket în faţa frigiderului cu brânză şi am fost martora unei scene care mi-a generat mari semne de întrebare asupra aspectelor etice a reclamei adresate copiilor, din moment ce aceştia influenţează categoric deciziile de cumpărare ale părinților. O mamă, însoţită la cumpărături de fiica ei în vârstă de 7-8 ani, analiza diverse tipuri de brânză, încercând să facă o alegere bazată pe argumente raţionale (analiza eticheta, compara preţurile). Moment în care fiica a afirmat că ea nu vrea decât brânză Hochland deoarece îşi dorea sa împarta sandwichul ei cu brânză cu colegul de bancă… Atunci mama a luat imediat decizia de cumpărare a produsului, deşi până la acel moment părea destul de indecisă.


Acesta este un exemplu care ar trebui să ridice semne de întrebare despre cât de etică este reclama adresată copiilor şi cum promovarea unui produs îi poate influenţa direct pe aceştia şi indirect pe părinţi, în condițiile în care copiii sunt cu siguranţă uşor influențabili de publicitate şi nu pot lua decizii raţionale de achiziţionare a unui produs. In concluzie, chiar daca aceste reclame respectă cadrul legal, procesul prin care ele duc la decizia finală de cumpărare nu poate fi încadrat în totalitate în limitele eticului.


http://revolution.allbest.ru/marketing/, accesat la 12.12.2008
http://www.edumark.ase.ro/RePEc/rmko/3/5.pdf, accesat la 12.12.2008


Irina Pavlicenco (Urechean)

Advertisements

Actions

Information

One response

17 01 2009
Iulia

Foarte interesant articolul tau! Acelasi semn de intrebare mi l-a ridicat si reclama aceea cu cascavalul care te face sa arati ca un culturist…Si morala era, ca nu conteaza ce ai in creier, conteaza ce muschi ai pe tine…Foarte “sanatos”!
Sau un alt exemplu este reclama Fulga cu ciocolata, in care chiar vacutza ii invata pe copii ca este corect gramatical: “Mai m-am gandit”.




%d bloggers like this: