Marketingul de bibliotecă. Cin’ să fie, cin’ să fie? Lupta dintre Book şi eBook

16 01 2009


De curând am aflat că există noţiunea de “marketing de bibliotecă”. Acest termen se referă la tot ceea ce se întreprinde pentru a determina progresul serviciilor de bibliotecă, din momentul înfiinţării bibliotecii şi până la punctul în care utilizatorii beneficiază de serviciile care le sunt puse la dispoziţie.
Marketingul de bibliotecã trebuie abordat în relaţie directã cu marketingul ONP, marketingul serviciilor şi marketingul cultural, având cu acestea numeroase elemente comune. Activitatea de marketing şi cea de bibliotecã nu s-au intersectat decât în urmã cu aproximativ 20 de ani. Marketingul de bibliotecã presupune buna cunoaştere atât a instituţiei, cât şi a consumatorului (utilizatorului)


Sincer, m-a uimit existenţa acestui concept, iar asta probabil din cauza faptului că există doar în teorie. Nu am văzut la noi până în acest moment nici o campanie susţinută de marketing de bibliotecă, deşi cred că ar fi o experienţă interesantă, şi asta nu doar pentru că serviciile lasă de dorit, dar mai ales pentru că cititorii şi-au pierdut oarecum apetitul pentru a petrece câteva ore într-o bibliotecă şi s-au orientat tot mai mult către un alt fel de citit, către cel online.


Asistăm în acest moment la o luptă între book şi e-book, între cartea fizică, palpabilă, cu pagini şi un miros special şi cartea online, impersonală, dar care are un atu esenţial: este mult mai uşor de găsit, mai uşor de accesat şi mai comod de “răsfoit”.
Ce şanse reale mai au bibliotecile în faţa noului serviciu pus la dispoziţie de Google: Google Book, supranumită deja biblioteca viitorului. Aici poţi accesa cărţi din orice parte a lumii, din orice domeniu.Proiectul iniţiat încă din 2004 a luat amploare şi tot mai multe edituri vor să se asocieze cu acest site. Chiar şi unele biblioteci au luat în considerare stocarea anumitor cărţi pentru care nu mai au spaţiu într-un astfel de mediu online.


Serviciul e structurat pe două produse distincte, Partner Programme şi Library Project. La cel dintâi, partenerii (de regulă case de editură) îşi oferă cărţile spre digitalizare şi postare online. Utilizatorul are acces la un număr limitat de pagini, cele care sunt relevante pentru căutarea sa. Îşi face o idee despre ceea ce conţine lucrarea, iar pasul următor este alegerea sa. Poate accesa, de exemplu, site-ul editurii, de la care să cumpere direct volumul.


Prin Library Project, biblioteci importante pun la dispoziţia Google cărţi care, până acum, puteau fi obţinute doar la sediile lor. Dacă o carte aparţine domeniului public (nu necesită plată copyright-ului), e postată integral pe internet. Dacă nu ţine de domeniul public, cititorul virtual poate vizualiza doar fragmente. În cazul în care anumiţi autori sau edituri nu agreează ideea prezenţei pe internet a cărţilor lor, acestea sunt excluse din program.


Conţinutul volumelor postate pe net este protejat: utilizatorii nu le pot copia sau printa, iar unele dintre pagini sunt păstrate în permanenţă ascunse, în cazurile în care nu este permisă vizualizarea 100% a produsului.
Nu sunt adepta citirii cărţilor online, încă prefer mirosul de praf al trecerii timpului peste carţile din biblioteci, dar mă întreb dacă viitorul nu se îndreaptă doar către aceste modalităţi de a citi o carte? În aceste condiţii marketingul de bibliotecă a primit o şansă de a se afirma, de a încerca să arate că unele lucruri datează de la începuturi şi ar fi bine să nu piară de tot.
Dupa ultimele estimari, aproximativ 80% dintre cărţile din biblioteci nu se mai publică, astfel încât un mix între cele 2 produse şi un marketing eficient ar scoate bibliotecile (cel puţin pe cele din România) din conul de umbră în care au intrat, şi mai ales în condiţiile în care informaţia a devenit o marfă.


Surse:
http://ebook.com/
http://www.gandul.info/media/google-book-search-biblioteca-viitorului.html?3939;955595
http://books.google.com/
http://www.flickr.com/photos/michaelsphotos/95765089/
http://prolibro.wordpress.com/2008/06/18/marketing-de-biblioteca/
http://mjurnal.blogspot.com/2007/06/marketingul-de-bibliotec-elemente-ale.html


Anca Stefăniţă

Advertisements

Actions

Information




%d bloggers like this: