Neuromarketingul… o tehnică a viitorului?

16 01 2009

Preferi Coca-Cola sau Pepsi?

De ce aleg unii oameni McDonald’s, iar alţii KFC?

Oamenii de marketing ar face orice pentru a găsi noi modalităţi prin care să afle cum gândesc consumatorii, pentru a şti cum îi pot determina să cumpere sau chiar, dacă s-ar putea, să intre în mintea acestora.

Cu timpul, oamenii de ştiinţă şi-au pus întrebarea cum poate creierul uman să decidă, ce se întâmplă de fapt în creierul consumatorilor şi cum reacţionează la stimulii pieţei, de la oferte, preţuri şi până la reclame.

Neurologia şi marketingul sunt două ştiinţe aparent fără legătură, prin care instrumentele folosite de prima, iniţial doar în interes medical, sunt utilizate acum în scopuri publicitare, rezultând o combinaţie între acestea – neuromarketingul.

Până acum, marketerii foloseau metode indirecte de citire a gândurilor consumatorilor, aceştia observau cum şi cât se cumpără în funcţie de creşterea sau de scăderea preţurilor. Apoi s-au inventat sondajele, dar acestea nu sunt întotdeauna exacte, deoarece oamenii nu spun mereu ceea ce gândesc sau fac şi s-au inventat şi cardurile de fidelitate care de asemenea nu pot oferi o imagine completă şi relevantă, pentru că, nu toţi consumatorii acceptă să intre într-o bază de date în schimbul unor reduceri foarte mici.

In aceste condiţii, neuromarketerii au inceput să folosească rezonanţele magnetice pentru a observa modul în care neuronii răspund la diferite produse şi tipuri de promovare. S-a analizat cum circuitele neuronale se activează sau se dezactivează în timpul cumpărării unui produs, respectiv în momentul în care el este ignorat.

Utilizarea metodelor neuroştiinţifice, pentru a da răspunsuri la intrebările teoriilor din marketing, are potenţialul să revoluţioneze înţelegerea noastră asupra relaţiilor dintre organizaţii şi consumatori.

Privind şi din alt unghi, folosirea echipamentelor şi tehnologiei medicale în folosul marketerilor pentru a contura piaţa cu precizie, poate fi periculoasă şi desigur apare întrebarea: când putem spune că s-a trecut graniţa dintre influenţă şi manipulare.

Capacitatea de a folosi răspunsurile creierului uman şi de a le pune în legatură cu comportamentul se dezvoltă foarte mult în ultima perioadă şi oferă cantităţi incredibile de informaţii însă, cum marketerii vor folosi aceste date pentru a-şi întării mesajele rămâne de văzut şi cu siguranţă un lucru este cert balanţa de putere între cumpărător şi vânzător tinde să se încline în viitor doar într-o singură parte.

Exemple de succes: *

Cele mai recente tehnici de cercetare sunt instrumente extrem de utile în “jungla” competiţională a acestui secol. De aceea, jucători din diverse domenii investesc de mai mult timp în neuromarketing:

– Reprezentanţii companiei Procter&Gamble au spus că, datorită neuromarketingului, lansarea produsului Febreze a avut cel mai mare succes din istoria companiei;

– Pentru Motorola, neuromarketingul a avut implicaţii importante în poziţionarea produselor. Reprezentanţii firmei spun că în acest fel obţii răspunsuri la întrebări pe care nu te-ai fi gândit niciodată să le formulezi;

– Buick a utilizat aceste cercetări pentru a îmbunătăţi experienţa pe care o au dealerii lor cu clienţii. Astfel au reusit să-şi crească vânzările de la 9% la 40% pentru fiecare dealer;

– Folosind această tehnică, Delta Airlines a reusit să implementeze la nivelul companiei ideea că experienţa acumulată de-a lungul anilor este extrem de valoroasă.

Alte surse:

http://www.time.com/time/magazine/article/0,9171,1580370,00.html

http://www.notoriu.ro/business/neuromarketingul-solutia-viitorului.html

http://www.forbes.com/health/feeds/hscout/2008/01/14/hscout611659.html

mbneuroz_0129Raluca Bivolaru

Advertisements

Actions

Information




%d bloggers like this: