Noua modă…”marketing de criză”!

16 01 2009


Este clar! Criza financiară ne-a învăluit pe toţi, fie că suntem directori sau vânzători la tarabă. Vorba cuiva: “ce contează dacă este reală criza asta! Important este că acum nu mai suntem singuri în criză. Suntem şi noi în linie cu toţii!”. Dacă acest lucru este unul bun sau rău, nu este cazul să intrăm în detalii, ideea este că am devenit atât de influenţaţi de ceea ce auzim la televizor, încât am intrat în criză…de isterie?
Până şi preotul care a venit să ne binecuvânteze firma ne-a spus: “Mai greu cu criza financiară! Femeile o să dea banii de frumuseţe pe pâine!”.


Cum ne-a afectat criza financiară în domeniul marketingului?
N-am să uit reacţia directorului de companie în primele zile din ianuarie. “Da, trebuie să ne conformăm crizei financiare. Îmi pare rău pentru departamentul de marketing, dar va trebuie să-şi recalculeze bugetul pe anul acesta…îl vom MĂRI şi ne vom axa pe o strategie de comunicare cu clientul, o strategie cu costuri fără reduceri, dar o strategie eficientă. Iată cu ce ne diferenţiem faţă de alte companii. Noi nu vom suferi de criza financiară pentru că noi vom fi cei mai cunoscuţi. Noi vom avea cele mai organizate servicii şi cele mai atractive.” Ceea ce m-a impresionat la reacţia dânsului nu a fost optimismul exagerat de care dădea dovadă tocmai pentru a ne încuraja pe noi, ci mai degrabă conştientizarea realităţii crizei financiare, care nu este în buzunarele noastre, sau cel puţin nu este ÎNCĂ în buzunarele noastre, ci se află în mintea noastră, atât de naivă pentru o societate civilizată.


Cu toate că pe piaţa din România criza financiară nu s-a simţit atât de puternic, ING care s-a confruntat cu o scădere a acţiunilor la bursă de 27% şi a înregistrat pierderi de 500 de milioane de euro, a considerat potrivit o atitudine de tranparenţă faţă de clienţii săi şi le-a oferit un raport oficial al situaţiei din criză. Pentru companii precum Henkel şi Unilever, criza financiară a adus recalcularea bugetului de publicitate din cauza deprecierii monedei şi scumpirea carburanţilor, considerând că vor modifica bugetul în funcţie de situaţia din România. Pe de altă parte, Orange România îşi continuă aceeaşi strategie de promovare, fără schimbări majore în cheltuielile pe anul trecut şi în cheltuielile estimate pe anul viitor, susţinând că este destul loc de creştere pe piaţa din România. Comparativ cu ţările europene, România încă nu a ajuns la nivelul de cheltuieli realizat în publicitate şi în strategiile de comunicare.


“Să nu uităm că bugetele de comunicare nu sunt doar o formă de încredere în piaţă, ci şi o condiţie de dezvoltare a companiilor, iar România, în continuare, este una dintre puţinele pieţe cu vânzări în creştere. În aceste condiţii, este greu de crezut că bugetele de comunicare vor fi mai reduse, poate doar nu vom mai asista la creşterile spectaculoase din ultimii ani.” (Carmen Chipuc, Starcom MediaVest Group)


http://www.marketing247.ro/cum-afecteaza-criza-financiara-bugetul-de-marketing-al-companiei-tale/


Musat Iulia

Advertisements

Actions

Information




%d bloggers like this: