Strategia portofoliului de brand, David A. Aaker, Bucureşti, Ed. Brandbuilders, 2006

16 01 2009

Lucrarea lui David A. Aaker abordează portofoliul de brand ca fiind una din cele şase dimensiuni ale strategiei portofoliului de brand şi oferă pe tot parcursul cărţii argumente pentru a ne convinge de importanţa existenţei acesteia. Din cadrul ei mai fac parte rolurile definitorii ale produsului, rolurile portofoliului, domeniul brandului, structura şi grafica portofoliului. Toate acestea creionează aspectele de care trebuie ţinut cont atunci când se doreşte extinderea sau dezvoltarea portofoliului de brand. Fiecare dimensiune trebuie definită şi analizată ca importanţă în puzzle-ul care completează o strategie de succes. Înainte de a trece la acţiune, David A. Aaker ne atenţionează care sunt riscurile atunci când decizia de a lansa un brand separat, care trebuie susţinut pe lângă cel deja cunoscut şi cu care piaţa este familiarizată.

Astfel, un brand separat trebuie dezvoltat şi susţinut doar dacă este neapărat necesar, iar în evaluarea preliminară trebuie ţinut cont de următoarele aspecte: toate brandurile existente au asocieri incompatibile cu ofertele, pentru a crea şi deţine o asociere este necesar un nume nou şi, nu în ultimul rând, afacerea trebuie să fie suficient de dezvoltată şi să se afle pe piaţă de suficientă vreme pentru a justifica investiţia într-un brand nou.

În stilul obişnuit al cărţilor de marketing, cartea se încheie cu un epilog constând în 20 de concluzii-reguli care îi sintetizează conţinutul în punctele sale esenţiale. Din ele se poate extrage şi un ghid al modalităţii în care trebuie construit un brand nou, de la alocarea de resurse, la identificarea de factori diferenţiatori şi până la crearea de oferte clare pentru cumpărători şi angajaţi.

Cartea este bine structurată, cu prezentări de studii de caz detaliate (uneori poate prea detaliate) şi cu elemente teoretice explicate într-un limbaj accesibil, combinaţie ce o face să fie o sursă valoroasă de informaţie şi chiar inspiraţie pentru specialişti şi pentru toţi cei interesaţi de domeniu.

Alexandra Caramidaru

Advertisements

Actions

Information




%d bloggers like this: