Unde este etica în cadrul instituţiilor bancare?

16 01 2009

Băncile din România sunt într-o competiţie continuă pentru a câştiga o cotă cât mai mare pe piaţa bancară. Metodele prin care acestea îşi atrag potenţialii clienţi diferă, de la creditele cu dobânzi şi comisioane foarte mici, până la împrumuturile cu o perioadă de graţie care se întinde pe mai mulţi ani. Cum câştigă până la urmă băncile din asta? Creditele cu dobândă zero sau foarte mică ori ratele foarte mici sunt recuperate bineînţeles ulterior prin alte comisioane sau taxe care nu au fost specificate iniţial. Unele bănci uită să precizeze de la încheierea contractului că un credit cu dobândă zero este valabil doar în primele 2-3 luni de la acordarea creditului sau cel mult în primul an de creditare, ori că scutirea de la plata dobânzii sau a ratei lunare este valabilă doar o anumită perioadă din contract. Iar atunci când aceste lucruri sunt precizate, potenţialii clienţi ai băncilor nu sunt informaţi care va fi dobânda sau rata lunară după expirarea perioadei de graţie, băncile precizând doar că rata va fi variabilă.

banci2

Fiecare bancă are o anumită politică de marketing. Cel mai important pentru fiecare dintre ele este să-şi vândă produsele. Prin publicitate băncile prezintă doar detaliile avantajoase ale creditului, iar clienţii află de cele mai multe ori costurile totale ale împrumutului abia după ce semnează contractul de credit. Pentru a câştiga în faţa celorlalte, o bancă apelează la publicitate. Ca şi client în momentul în care te hotărăşti să-ţi faci un credit cu siguranţă vei alege una din variantele : « credit doar cu buletinul », « comision zero », « credit fără avans » etc, fără să ştii, bineînţeles, că în spatele acestor detalii atrăgătoare există anumite taxe şi comisioane pe care trebuie să le plăteşti, astfel încât la sfârşitul perioadei de creditare ajungi să plăteşti aproape de două ori cât ai luat. Drept vorbind, aceasta este o problemă de etică, deoarece băncile trebuie să informeze clientul în totalitate asupra costurilor la care se ridică un credit încă de la încheierea contractului.

Larisa Ioniţă

Advertisements

Actions

Information




%d bloggers like this: