2008 nu va fi ca 1984 (II)

18 01 2009

S-au dat o multitudine de semnificaţii spotului „1984”: ilustrator al feminismului, atac direct către IBM etc. Este foarte interesant de analizat ce s-a întâmplat la nivel de marketing cu spotul „1984”. Acest spot a rulat practic o singură dată, plătit (exceptând apariţia pe un post local, într-un slot orar de mică audienţă), în timpul campionatului Super Bowl şi în ciuda lipsei de entuziasm, încredere şi sprijin a managerilor. Cu toate acestea, spotul a generat acoperire media gratuită de 5 milioane de dolari şi o rată de reamintire excelentă. A fost începutul pentru ceea ce se numeşte „event marketing” (5) : direcţionarea eforturilor de marketing către un element publicitar ce merită promovat tot atât de mult ca şi produsul în sine. Ca urmare a acestui tip de marketing, mesajul Apple a ajuns prin intermediul spotului la 96 milioane de americani, a fost preluat integral şi gratuit de 50 de staţii TV şi de majoritatea media scrise, a fost rulat în cinematografe mult după expirarea contractelor de publicitate plătite şi, în final, a câştigat Marele Premiu de la Cannes. La nivel de vânzări, în primele 100 de zile, acestea au depăşit cu mult aşteptările, Mac devenind un simbol.

Tot la acest nivel, se conturează elemente de marketing adresat femeilor. Pe lângă personificarea feminină a mărcii, protagonista purtând logo-ul Apple, acest spot aduce în prim plan accesul egal la tehnologie, atât pentru femei cât şi pentru bărbaţi. Computerul personal Mac, deşi la acea vreme nu putea asigura eliberarea de birou, făcea o promisiune. Acesta este personalizat, are o faţă aproape umană, generată de o interfaţă prietenoasă cu utilizatorul, transformându-se dintr-o maşinărie complicată şi exclusivistă, într-un aparat util, capabil să ofere eliberarea promisă prin navigarea în lumi virtuale, unde deplasarea fizică nu mai este necesară. A reuşit acest lucru ani mai târziu, odată cu lansarea I-Podului. Pentru acest eveniment a fost reluat spotul „1984”, iar eroina purta la rândul ei un I-Pod, instrument ce reuşeşte să transforme orice spaţiu public într-o experienţă privată, izolând persoana de mulţime, individualizând-o. În plus, I-Podul nu este doar un dispozitiv, ci este şi un accesoriu modern (6).

În schimb, în prezent, Apple abdică de la scopul său de a promova antreprenoriatul: iniţial, spotul s-a dorit o manifestare anti-monopol în industria IT, Big Brother fiind considerat însuşi Bill Gates. Ulterior, managerii companiei au convins Microsoft să investească în Apple. Această aliere a generat profunde nemulţumiri: Apple militase pentru o piaţă concurenţială în IT, fără politici intervenţioniste ale Statului sau monopol. Cedând în faţa gigantului Microsoft, Apple şi-a distrus orice şansă de a fi un lider în industrie: „În mod ironic, Apple este acum o maşinărie de nişă pentru snobii pasionaţi de grafică, iar Windows este ceea ce noi, ceilalţi, folosim” (Tom Evslin, dezvoltatorul softurilor pentru primele Mac-uri ce conduce acum compania ITXC) (7) .

(5) – http://www.curtsmedia.com/cine/1984.html

(6) -http://www.tedfriedman.com/electricdreams/2005/02/apples_1984.php

(7) – http://www.usatoday.com/tech/columnist/kevinmaney/2004-01-28-maney_x.htm

Lavinia Cincă

Advertisements

Actions

Information




%d bloggers like this: