Eficienţa cercetărilor de piaţă începe să fie recunoscută şi în România

18 01 2009

Piaţa românească de research a cunoscut limite importante până de curând, datorită interesului pe care îl manifesta exclusiv în faţa multinaţionalelor, obişnuite cu acest tip de cercetare de marketing şi în cadrul cărora nu se facea nici un pas fără research. Ultimii ani aduc totuşi o nouă tendinţă a acestei pieţe, companiile mici şi mijlocii devenind interesate în egală măsură de serviciile oferite de comapaniile de research româneşti.

Există totuşi anumite limite în comportamentul organizaţiilor mici faţă de cercetările de piaţă. Există de multe ori tendinţa ca un client să solicite o astfel de cercetare pe ultima sută de metri, într-o situaţie de criză, eficienţa soluţiilor propuse fiind de cele mai multe ori nemulţumitoare pentru cel care a solicitat întregul proiect.

Totodată, clienţii tind să se orienteze, paradoxal, către acele companii de research care nu au un grad de notorietate ridicat, motivul fiind cel al tarifelor mai scăzute, însă acest demers este eronat din cauză că pe această piaţă, tarifele manifestă o minimă elasticitate, fiind situate în general la acelaşi nivel, potrivit lui Emil Pîslaru, director în cadrul Operations Research.

Dacă urmărim stadiul actual al acestei pieţe, putem ajunge la concluzia că cererea de pe piaţa de research este cu mult mai ridicată de cât puterea de absorbţie a companiilor de profil şi că încă avem nevie de câţiva jucători notorii, alături de companii mai mici de profil. În acest moment, jucătorii principali de pe piaţa de research din România sunt Deadalus Consulting, GFK sau Synovate. Un argument este şi prognoza creşterii cu o medie de 20% a pieţei de research din România. (1)

(1) – http://www.standard.ro/articol_6889/synovate__nu_mai_este_loc_pentru_jucatori_internationali_pe_piata.html

Olga Năstase

Advertisements

Actions

Information




%d bloggers like this: