Lactate- între calitate şi comunicare

18 01 2009

Succesul pe piaţă al unui produs ţine în mod evident, printre altele, şi de calitatea sa. În ceea ce priveşte piaţa produselor lactate din România mi se pare că principalii competitori au standarde de calitate cât de cât apropiate. Desigur există diferenţe între produse, dar per total ele se situează cam pe aceeaşi treaptă a calităţii. Cel puţin în ceea ce priveşte laptele comercializat spre exemplu de Napolact, LaDorna, Milli, Zuzu, Brenac şi Danone, eu nu sesizez diferenţe remarcabile. Cu toate acestea, eu am un favorit printre ele. Atunci mă întreb cât de importantă este comunicarea în alegerea unui brand?

Recent am citit un articol(1) despre BrandRate(2) şi despre piaţa produselor alimentare. M-au intrigat rezultatele obţinute în privinţa lactatelor. De exemplu, după cum afirmă Marius Luican, directorul companiei de cerectare de piaţă Reveal Marketing Research, două dintre cele mai tinere mărci din acest segment şi anume Milli şi Zuzu sunt mai apreciate decât alte branduri cu notorietate în România precum Danone şi Brenac. Se pare că un diferenţiator important în acest caz este comunicarea întrucât cele două mărci tinere au avut una foarte bună în ultimii doi ani, spre deosebire de celelalte două sus-menţionate. Danone se află într-o situaţie interesantă întrucât deşi este o marcă foarte cunoscută, ocupând poziţia a treia după rata vizibilităţii, ea ocupă penultimul loc în topul general. Ceea ce a dus la această clasare au fost rezultatele nesatisfăcătoare obţinute în privinţa calităţii percepute în urma consumului, percepţiei asupra comunicării brandului şi a recomandării. Aşadar, deşi Danone stă foarte prost în ceea ce priveşte percepţia comunicării, el este unul dintre cele mai cunoscute branduri din categoria alimente din România, iar în Bucureşti se află chiar pe prima poziţie în ceea ce priveşte vizibilitatea.

Ceea ce a afectat profund imaginea Danone a fost „scandalul dioxinei”, după cum afirmă şi Marius Luican. Deşi rezultatele analizelor au dovedit că acuzaţiile s-au dovedit a fi false, imaginea companiei a fost afectată.

Ceea ce se poate vedea în cazul Danone este cât de importantă este comunicarea brandului. Nu pot să exclud faptul că există şi diferenţe de gust între produse însă în cazul unui produs precum laptele, unde variaţia gustului nu poate să fie foarte mare, este clar că parametrii precum comunicarea joacă un rol major în alegerea unui favorit,

(1) – Georgiana Stavrache, De te lingi pe degete, 16. 12. 2008, articol disponibil pe internet la adresa http://www.standard.ro/brandrate, site accesat la data de 20.12.2008

(2) – Vezi articolul Ce este BrandRate?

Monica Dobroiu

Advertisements

Actions

Information




%d bloggers like this: