Marketing Online – Reclame (Ne)prietenoase

18 01 2009

Cine nu s-a confruntat cu reclamele interactive în timp ce îşi citea noutăţile pe ziarul online preferat? Ziarele online de genul Capital, Wall-Street, HotNews sunt locul perfect pentru a ne afişa reclamele, nu-i aşa? Dar dacă ne ocupăm de marketingul online este necesar să avem în vedere satisfacerea clientului, însă uneori nu se întâmplă aşa. În 2006 IAB (Interactive Advertising Bureau)1 a recomandat anumite standarde de publicitate online. Acestea au rolul de a ajuta contractanţii de servicii de publicitate online, deoarece s-a observat că unele reclame sunt prea agresive şi prea multe pe aceeaşi pagină, iar acest lucru poate conduce la agasarea utilizatorului până când renunţă. Sunt cel puţin zece tipuri de reclame online, de la afişul standard până la reclamele interactive care urmăresc mişcarea cursorului.

Dintre toate aş dori să vorbesc despre acea reclamă care se poziţionează peste text şi fie are scris foarte mic “Close” sau “X”, de unde să se închidă reclama, fie nu are aşa ceva şi eşti obligat să o urmăreşti până ce dispare. Acest tip de reclamă poate apărea imediat ce se încarcă pagina sau poate fi acţionată de către utilizatorul site-ului. Astfel de reclame pot fi chiar interactive: dacă rulezi pagina în jos, reclama se mişcă pe pagină odată cu cursorul. Acestea ocupă foarte mult spaţiu din memorie. Astfel, nu numai că utilizatorul îşi pierde răbdarea pentru că nu poate citi articolul ce îl interesează, observă că viteza de reacţie a calculatorului scade, ajungând chiar să se blocheze unele ferestre. Tocmai de aceea au apărut aceste standarde care au grijă să recomande reclame cu un consum mai mic de spaţiu, care pot apărea pe site-ul dorit, iar utilizatorul se poate bucura de site fără să i se blocheze calculatorul.

Totuşi, trebuie să încercăm să înţelegem cu ce se confruntă administratorul unui site. Vrea să satisfacă nevoile de cunoaştere şi divertisment ale utilizatorului, dar trebuie să mulţumească şi firma care închiriază spaţiul de publicitate. Deci, utilizatorul vrea să se bucure de conţinutul site-ului fără a fi deranjat de reclamele agresive, iar firma care închiriază spaţiul de publicitate vrea să fie văzută reclama ei şi să aibă rezultate cuantificabile. Pentru o bună funcţionare a site-ului, administratorul trebuie să găsească o metodă prin care să mulţumească şi utilizatorul site-ului dar şi firma care închiriază spaţiul pentru publicitate.

Emerald Residences este una dintre firmele care a apelat la acest tip de reclame agresive şi se regăseşte în special pe site-urile cu ştiri de actualitate din lumea afacerilor. Wall-Street şi Ziarul Financiar sunt numai două dintre site-urile ce găzduiesc astfel de reclame, fără însă a încărca pagina. Statisticile arată că în urma aplicării recomandărilor date de IAB, numărul de clienţi al site-urilor a crescut, astfel, Wall-Street ajungând la 242.825 de utilizatori, iar Ziarul Financiar ajungând la 295.218 de clienţi2.

În concluzie, dacă firmele de publicitate online ar respecta standardele recomandate de IAB şi ar încerca să atragă atenţia utilizatorilor site-ului cu alt gen de reclame mai prietenoase şi mai puţin consumatoare de resurse, ar avea numai de câştigat. Aceştia ar fi mult mai interesaţi de ce oferă site-ul. Prin urmare utilizatorii site-ului ar fi atraşi de articolele bune şi ar fi curioşi să citească mai multe pentru că nu ar mai fi alungaţi de tot felul de reclame agresive.

Mihaela Răduță

Advertisements

Actions

Information

One response

12 05 2009
joe

Reclama agresiva este o tehnica pozitiva, incurci borcanele.




%d bloggers like this: