Muzeele care luptă să se diferenţieze

18 01 2009

Cultura are şi ea produsele sale specifice care la rândul lor trebuie să ajungă la publicul ţintă. Deşi mulţi dintre noi nu asociem prea uşor ideea de cultură cu marketingul, se observă că, cel puţin în România, este de nevoie de acţiuni specifice marketingului pentru a-i atrage pe oameni spre instituţiile culturale.

Marketingul cultural se bazează pe aceleaşi principii ca şi marketingul comercial, diferenţa fiind că în cazul celui cultural se lucrează cu alte nevoi ale publicului ţintă, iar produsele sunt de asemenea de altă natură. Se încearcă „vinderea” unor valori.

În România există puţine iniţiative care se înscriu în sfera marketingului cultural. Una destul de vizibilă este campania realizată pentru Muzeul Naţional de Istorie Naturală “Grigore Antipa”, campanie implementată în anul 2004 de Leo Burnett cu scopul de a schimba imaginea instituţiei şi de a o repoziţiona pe piaţa culturală românească.

O altă instituţie culturală care încearcă să se diferenţieze este Muzeul Naţional de Artă al României, acesta oferind programe speciale publicului şi organizând diverse evenimente care îşi propun să atragă cât mai mulţi vizitatori.

De asemenea şi Muzeul Ţăranului Român reuşeşte să se diferenţieze pe piaţa culturală prin prezenţa Clubului Tăranului Român şi de curând, prin prezenţa unei librării Cărtureşti.

Aceste iniţiative sunt, din păcate, singulare în peisajul românesc, iar cultura are nevoie de acţiuni concertate la nivel naţional pentru a fi mai vizibilă, acestea putând ajuta foarte mult şi în ceea ce priveşte imaginea României în lume.

În opinia mea, pentru ca acest lucru să se întâmple este nevoie ca cei cu putere de decizie să ia măsuri în acest sens, să reglementeze acest domeniu şi să aloce fondurile necesare pentru ca fiecare instituţie în parte să poată acţiona pentru promovarea valorilor.

Surse: www.muzeultaranuluiroman.ro

www.mnar.ro

www.antipa.ro

Aura Nedelcu

Advertisements

Actions

Information




%d bloggers like this: