Cum se împacă etica cu deciziile de marketing?

20 01 2009

Etica în marketing presupune aplicarea unor norme şi principii morale opticii şi practicii de marketing. Acest lucru nu este respectat de orice companie deoarece marketingul înseamnă „a minţi frumos” în ceea ce priveşte cei patru P (preţ, produs, promovare şi plasare) ai mixului de marketing pentru a ajuta la creşterea vânzărilor. În cadrul politicii de produs, pot apărea diferite neconcordanţe între caracteristicile acestuia şi cele făcute cunoscute publicului larg doar pentru ca el să se cumpere. Putem exemplifica cu serviciile post-vânzare şi garanţia unui produs de asigurări. Această garanţie reprezintă termenul de valabilitate al unei poliţe de asigurare (6 luni sau 1 an), iar serviciile post-vânzare reprezintă despăgubirea în caz de daună a bunului asigurat. Preţul este un alt element al unui produs care poate fi afişat într-un fel şi de fapt este altul. Spre exemplu, în perioada reducerilor, pe majoritatea vitrinelor de magazine apare scris reduceri de 70-80 %, iar când intri, descoperi că reducerile se fac numai la unele produse şi nu cu 70-80 %, ci cu 30-40%. În ceea ce priveşte promovarea, lipsa eticii se poate constata odată cu apariţia unor mesaje înşelătoare, lucru foarte dificil de dovedit. De asemenea, şi în domeniul gestiunii forţelor de vânzare pot apărea probleme de etică întrucât se pot oferi promoţii, cadouri, beneficii clientului, care în final, fie să nu aibă nicio valoare, fie că nu sunt. În domeniul distribuţiei nu este etică plasarea de produse prin intermediul unor agenţi de vânzări, care promovează şi vând produsele rudelor, prietenilor, cunoştinţelor, întrucât aceştia pot specula anumite interese (profit) şi nu o relaţie adevărată de prietenie. Iată de ce marketingul nu este întotdeauna etic în practică, fiind înţeles greşit de anumiţi producători sau comercianţi.

Sursa: http://www.edumark.ase.ro/RePEc/rmko/3/5.pdf

Roxana Mihaela Pintilie

Advertisements

Actions

Information




%d bloggers like this: