Dacă e criză, vorbim cu toţii despre criză

20 01 2009

Criza financiară afectează în primul rând bugetele de marketing. Vor fi luate decizii în ceea ce priveşte diminuarea acestora şi până la anularea oricărei investiţii. Dar în situaţii de criză a nu face marketing este ca şi cum te-ai pregăti să-ţi închizi afacerea. Nu bugetul este în cele din urmă problema ta, ci mai degrabă cât de eficient îl utilizezi. Cum urmăreşti canalele media şi abordările care îţi vor permite o comunicare mult mai eficientă cu consumatorul. O comunicare ce te va asigura că îţi cunoşti consumatorul şi răspunzi aşteptărilor lui. Că ai reuşit să iniţiezi un dialog, astfel încât vânzarea produselor sau serviciilor tale să răspundă în fapt unei nevoi bine identificate.

Nu, nu este sfârşitul lumii. Pur şi simplu avem o criză neobişnuită. După cel de-al doilea Război Mondial, formarea bogăţiei a fost favorizată de accelerarea progresului tehnologic, de globalizare, de prelungirea perioadelor de pace. PIB-ul mondial a crescut de atunci de circa şapte sau opt ori, ceea ce este enorm. Pentru păstrarea randamentelor înalte cu care se obişnuiseră deţinătorii de capital, s-a făcut apel la imaginaţie. Şi aşa au apărut produsele derivative şi a început o adevarată goană după noi produse financiare, tot mai sofisticate şi mai riscante. Simultan s-a produs o decuplare a economiei reale de economia produselor financiare sofisticate, s-a produs o masă uriaşă de bani virtuali, care nu au echivalent în nimic. Nimeni nu ştie de câţi bani publici va fi nevoie pentru a recupla economia virtuala la economia reală. Dar, în momentul în care echilibrul se va fi restabilit şi vor fi lecţiile învăţate, nu rămâne decât să continuăm să construim. Cred că această perioadă este unul din cele mai mari „challange”-uri pentru orice industrie, însă în ceea ce priveşte domeniul marketingului, dezvoltarea sa nu va înceta, ci din contră va fi şi mai mult alimentată de inovaţie, de noi metode şi practici, toate generate de acest context neobişnuit. Se pare că expresia: „trebuie să pierzi ca să câştigi” zugrăveşte destul de bine această perioadă.

Cristina Dan

Advertisements

Actions

Information




%d bloggers like this: