Marketingul telefoanelor mobile

20 01 2009

Despre inovaţiile iPhone nu a început să se vorbească de ieri. Acestea au fost discutate de mult în birourile concurenţei. Într-un an, Apple a livrat în piaţă opt milioane de telefoane, dintre care două în varianta 3G. Totuşi, iPhone nu va domina piaţa pe veci. Pentru ca nici competitorii, nici operatorii nu ar fi fericiţi într-o asemenea situaţie.

Utilizatorul este câmpul de bătălie …

Paradigma tradiţională pentru producătorii de telefoane mobile s-a centrat pe o funcţionalitate în jurul căreia s-a construit un telefon. De exemplu, se proiecta un telefon pentru SMS-uri pentru a accelera folosirea SMS-ului şi pentru a mări astfel veniturile, la fel, se proiecta un telefon gandit pentru MMS pentru a maximiza folosirea MMS-urilor şi a veniturilor etc. Acum utilizatorii se uită la un telefon pentru formă, aspect general şi nu funcţionalităţi. Principiul era acolo, dar producatorii l-au uitat. Nimeni nu vrea să se lupte cu telefonul pentru a cauta o melodie, pentru a scrie un SMS, pentru a iniţia un apel de voce.

… şi nu operatorii.

Operatorii pot învăţa să se oprească din a impune funcţionalităţile care sunt pentru ei profitabile pe hârtie şi în business case-uri, dar au probleme mari de funcţionare în practică. Apple pur şi simplu i-a dictat lui AT&T condiţiile sale şi acesta ar fi un prim pas în a lasă firmele care sunt bune la aplicaţii să se ocupe de aplicaţii şi în aceste condiţii să colaboreze cu ele. Strategia aceasta este discutabilă, dar este macăr pragmatică. Puţine din cele mai lăudate funcţionalităţi la ora actuală sunt ceva nou. Sunt doar funcţionalităţi pe care, atât operatorii, cât şi producătorii de telefoane nu au putut până la această oră să le aducă în piaţă. Şi vorbim aici de servicii de localizare, de scannere de coduri de bare integrate cu camere foto pentru informaţii referitoare la produse.

Isteria iPhone nu este cu mult diferită de alte valuri. Va cuceri Apple lumea? Nici vorbă, doar va stabili nişte noi standarde. Să facem o comparaţie – în timp ce Apple vinde 10 milioane de telefoane, piaţa vinde 1.2 miliarde. Aceasta înseamnă un procent. Cam puţin pentru o ambiţie globală! Este suficient ca altcineva să vină cu ceva inovativ şi loialitatea s-a dus pe apa Sâmbetei. Şi cum producătorii din Asia – LG, Samsung sau cineva necunoscut din China – sunt în alertă, parerea mea este să ne asteptam la lucruri interesante din acea zonă. Şi aşa, capitalismul care spune ca este suficient să ai competiţie pentru a rezolva problemele în piaţă are dreptate încăodată.

Cristina Dan

Advertisements

Actions

Information




%d bloggers like this: