Unde se greşeşte în cercetarea de marketing?

20 01 2009

Întâmplător, am găsit un articol online publicat de Gândul, în data de 8 mai 2008, ce prezenta una din marile probleme ale modului în care se fac cercetările de piaţă în România. Deşi nu este un articol recent, am putea să-l consideram actual, doarece expune o mare problemă care a existat şi care înca nu este controlată de companiile de cercetare de piaţă.

Acest articol începe cam aşa:

– Alo, Daniel Becu?

– Da.

– Nu vrei să participi mâine la un focus grup?

Aurel, organizator de sondaje de opinie, mă ademeneşte telefonic, promiţându-mi 30 de lei pentru două ore de pălăvrăgit. Mă atenţionează din start: „Veţi vorbi despre credite. Vezi că trebuie să zici că ai credit cu ipotecă şi apoi să răspunzi la întrebările puse de ei”. Ne dăm întâlnire marţi la ora 16.00 la ieşirea din staţia de metrou Aurel Vlaicu. Aurel ţine o agendă deschisă în mână, plină de nume şi numere de telefon. E înconjurat de alţi şase subiecţi pe care i-a racolat.

Sursa:

http://www.gandul.info/actualitatea/cum-se-fac-cercetarile-de-piata-in-romania.html?3927;2620722

Marile companii, care apelează la firme de cercetare pentru a realiza un studiu de piaţă şi care alocă pentru acestea sume foarte mari din bugete deţinute, trebuie să fie conştiente de problemele ce pot apărea pe parcursul studiilor pe care le solicită.

Deşi cercetările se bazează pe studii elaborate, care de care mai complete şi mai justificate, ce se întamplă în stuaţia în care greşeala pleacă chiar de pe teren, de la colectarea datelor? Sunt agenţii de teren corecţi atunci când îşi aleg respondenţii? Sunt oamenii capabili să ofere informaţii neadevărate doar pentru o sumă modică de bani sau pentru un cadou?

Acestea sunt doar câteva întrebari de care sper că toate companiile de cercetare sunt conştiente şi că deja au implementate strategii pentru remedierea acestor puncte slabe.

În acest context, se pare că s-a pierdut mult din sensul iniţial care punea accentul pe opinia publică, ajungându-se la un volum cât mai mare de studii de piaţă, materializate în milioane de chestionare şi vreme pierdută.

Cât timp de acum înainte? Probabil destul. Până una alta, banii trebuiesc rulaţi, iar piaţa trebuie cercetată!

Raluca Bivolaru

Advertisements

Actions

Information

One response

21 01 2009
Monica

Este perfect adevarat. O cunstinta care se lasase de fumat de ceva timp a participat la un Focus Grup organizat pentru o marca de tigari. Inainte de a fi contactata de firma de cercetare propriu-zisa, femeia care a contactat-o initial i-a spus ce trebuie sa raspunda: ce tigari fumeaza, ce nu fumeaza, cate tigari pe zi samd.
Problema e la persoanele care sunt platite sa aduca oameni la astfel de cercetari.




%d bloggers like this: